Verkeer
Stuur appje
Zoek

Automaatje in Enschede lijkt een blijvertje

Automaatje
Beeld: Emiel Muijderman

Automaatje in Enschede blijft. Daar lijkt het in elk geval wel op, nu het overgrote deel van de gemeenteraad structurele steun wil. Begin deze maand trokken burgemeester en wethouders de stekker nog uit de subsidie voor de vervoersdienst.

De Enschedese constructie waarmee de vrijwilligersdienst overeind wordt gehouden, wijkt dan ook af van wat er in de rest van het land gebeurt. In 2019 besloot de gemeenteraad tot een pilot: welzijnsorganisatie Alifa kreeg 116.000 euro per jaar om de coördinatie van ritten in goede banen te leiden. Voor zover bekend is de stad daarmee de enige in het land die geld in Automaatje steekt.

Rectificatie. De ANWB meldde na verschijnen van dit artikel het volgende: Bij bijna alle ANWB AutoMaatje locaties (zie ook www.anwb.nl/automaatje) wordt de uitvoering gefinancierd vanuit de gemeente. In de meeste gevallen wordt ANWB AutoMaatje ondergebracht bij een welzijnsorganisatie, waar een betaalde / professionele kracht coordinator is van dit project.

Automaatje levert geen besparing op…

Gedachte achter die subsidie was dat succes van Automaatje zou leiden tot minder gebruik van de RegioTaxi. Beide vervoersdiensten richten zich op inwoners die niet of minder makkelijk zelfstandig van A naar B kunnen en afhankelijk zijn van aangepast vervoer. In Enschede worden beide gefinancierd vanuit de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning).

Omdat Automaatje draait op vrijwilligers, die in hun eigen auto rijden, is die dienst goedkoper. Ander motief voor ondersteuning was de sociale component (het ‘maatje’ uit Automaatje): chauffeurs zetten zich in voor stadsgenoten, het leidt tot ontmoetingen en vermindert eenzaamheid.

Rollator winkelcentrum parkeerplaats
Lees ook
Enschede trekt stekker uit subsidie Automaatje

Volgens Alifa verzorgen zo’n honderd vrijwillige chauffeurs ongeveer duizend ritten per maand. Maar het gebruik van de RegioTaxi is niet afgenomen. Reden voor het college om de subsidie per 1 juli stop te zetten. De stad komt jaarlijks al miljoenen tekort op onder meer de Wmo (zoals alle steden in het land).

…maar moet van de gemeenteraad toch blijven

Een motie van de SP, mede ingediend door BurgerBelangen, GroenLinks en de PvdA, om dat tij te keren haalde maandagavond een grote meerderheid in de gemeenteraad. Alleen PVV en FvD stemden tegen. Wethouder Harmjan Vedder moet gaan praten met Alifa, ervoor zorgen dat Automaatje dit jaar kan blijven draaien en in de zomer met een voorstel komen voor structurele ondersteuning.

Die toezegging had Vedder al gedaan in de vorige raadsvergadering, waar medewerkers van de vervoersdienst inspraken en de publieke tribune bezetten. Maar een aantal fracties meenden dat een politiek steuntje in de rug daarbij geen kwaad kan.

ERNST AUOTMAATJE
Lees ook
Veertig Automaatje-chauffeurs schuiven aan in de Enschedese raadszaal: toch gesprek over vervolg vervoersdienst

Vedder onderschrijft het belang van de vervoersdienst - en dan met name die sociale kant - maar zei ook meer te willen aansluiten bij de manier waarop Automaatje elders in het land is georganiseerd. Dat betekent dat Alifa goed moet kijken naar organisatiekosten moet kijken en dat er gezocht wordt naar meer samenhang met andere vervoersvoorzieningen.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.