Bewoners die binnen 200 meter van de spoorlijn tussen Rijssen en Oldenzaal wonen, krijgen deze week een instructiekaart thuisgestuurd over hoe te handelen bij een ongeval met gevaarlijke stoffen. Veiligheidsregio Twente is de campagne 'Maar wat als?' gestart om mensen hiervan bewust te maken. “Ondanks het feit dat vervoer over het spoor een heel veilige wijze van transport is, moeten we voorbereid zijn op mogelijke incidenten”, zegt de Hengelose burgemeester Sander Schelberg, die binnen de veiligheidsregio over spoorveiligheid gaat.
Bewoners die binnen een straal van 200 meter van de spoorlijn in de gemeenten Rijssen-Holten, Wierden, Almelo, Borne, Hengelo en Oldenzaal wonen hebben deze week van de veiligheidsregio een brief met een meterkastkaart ontvangen. Op deze kaart staan instructies over hoe te handelen bij een incident met gevaarlijke stoffen op het spoor.
Het gaat vooral om de eerste tien tot vijftien minuten voordat de hulpdiensten op de plek van het ongeval zijn. De voorlichtingscampagne ‘Maar wat als?’ moet spoorbewoners uitleg geven hoe zij deze eerste minuten moeten overbruggen.
"Ondanks het feit dat vervoer over het spoor een heel veilige wijze van transport is, moeten we voorbereid zijn op mogelijke incidenten. En dus ook op de vraag: “Wat kan ik zelf doen als het gebeurt?”, aldus de Hengelose burgemeester Sander Schelberg.
Volgens de veiligheidsregio is de kans op een ongeval klein, maar desondanks is het belangrijk dat mensen zich bewust zijn over hoe te handelen bij een ongeval. “Uit onderzoek onder omwonenden blijkt dat niet alle inwoners zich bewust zijn van het risico en dat er behoefte is aan meer informatie over wat je moet doen bij een ongeluk met gevaarlijke stoffen.”
De verwachting is dat het aantal goederentreinen de komende jaren niet zal afnemen. Vervoer over het spoor is beter voor het milieu en wordt steeds vaker als een alternatief gezien voor het vervoer over de weg. Ook worden er steeds meer woningen langs het spoor gebouwd en blijven ouderen langer thuis wonen. Ook als dat huis toevallig in de buurt van het spoor staat.
Lees verder onder de afbeelding.
Over de Twentse spoorlijn tussen Almelo en Oldenzaal reden vorig jaar ongeveer 6.500 goederentreinen. Een klein deel van de treinwagons vervoert gevaarlijke stoffen. In Twente gaat het hier voornamelijk om brandbare gassen en vloeistoffen . Een kleiner deel betreft giftige chemicaliën. In totaal gaat slechts twee procent van alle gevaarlijke stoffen over het spoor. Het grootste deel wordt vervoerd via buisleidingen, via de binnenvaart of over de weg.
Eerder deze maand hield de Wierdense politiek al een commissievergadering over de ontwikkelingen op het spoor, waaronder veiligheid.
Met de website maarwatals.nl hoopt de veiligheidsregio mensen meer bewust te maken over hoe zij zichzelf in veiligheid kunnen brengen, mocht het misgaan.