Traditiegetrouw verzamelde zich zaterdagmiddag het mannelijke deel van de Denekamper bevolking rond de Sint Nicolaaskerk om plaats te nemen op platte wagens voor het ophalen van hout voor het paasvuur. Maar liefst 24 wagens met trekkers, volgeladen met ‘doarpers’, reden dit keer in optocht richting Lutterzand om op een bosperceel van ‘boer Frans’ (Zanderink) dood hout te sprokkelen.
Als altijd werd het paasgebruik in goede banen geleid door twee jongemannen in de rol van Judas en Iskariot. Stef Vrielink was dit jaar aangezocht als Judas, nadat hij vorig jaar al had kunnen ‘warm lopen’ als Iskariot. Een rol, die dit jaar was weggelegd door Huub Wiefferink (20). Een mooi voorbeeld van hoe deze typisch Denekampse paastraditie van vader op zoon wordt voortgezet, want de vader van Huub was ook al een Judas en Iskariot.
Voor veel ‘doarpers’ is het paashout halen een vast ijkpunt in het jaar. Vaak komen ze van heinde en ver terug naar hun geboortedorp om familie en vrienden te ontmoeten. De paasgebruiken hebben dan ook het karakter van een reünie. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de vriendengroep de ‘Onwieze kearls’ die elkaar al zo’n 50 jaar treffen bij het hout halen.
De rol van Judas en Iskariot is met halen van het hout voor het paasvuur op zaterdag niet uitgespeeld. Op zondagmiddag gaan ze voor in een optocht van ‘doarpers’ richting landgoed ’t Singraven. Indachtig de jarenlange traditie wordt dan op voorspraak van de ‘kasteelheer’ een boom uitgezocht, die wordt omgekapt om als paasstaak te dienen. Deze wordt via een ‘menselijke ketting’ naar de paasweide getrokken.
Bij het ritueel van de paasstaak bij het paasvuur is ook weer een belangrijke rol voor Judas en Iskariot weggelegd. Wanneer de paasstaak overeind is gezet, beklimt het tweetal de staak, om deze – met de teerton in de top – te verkopen aan de hoogste bieder. Om acht uur ’s avonds moeten Judas en Iskariot opnieuw ‘de boom in’ om het paasvuur te ontsteken.