Wel geld, geen geld en nu toch wél weer geld: het demissionaire kabinet trekt alsnog 98 miljoen euro uit om het spoor tussen Hengelo en Zutphen en tussen Almelo en Hardenberg te elektrificeren. Dat staat in de Voorjaarsnota die maandag is gepresenteerd. Op beide spoorlijnen rijden nu nog verouderde dieseltreinen; die worden vervangen door snellere en schonere elektrische treinen.
De druiven waren een jaar geleden flink zuur in Overijssel, toen het Rijk liet weten niet mee te betalen aan het elektrificeren van de twee spoorlijnen door bovenleidingen te plaatsen. Er was simpelweg geen geld voor, klonk het destijds. "Het Rijk laat ons in de kou staan", zei gedeputeerde Martijn Dadema van Overijssel daarop.
Maar nu wordt er toch 98 miljoen euro voor beide spoorlijnen uitgetrokken. "Daarmee verduurzamen we het spoor en maken we het klaar voor de toekomst", zegt demissionair staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur). "Op dit moment rijden er nog dieseltreinen op deze twee regionale spoorlijnen. Jaarlijks stoten ze veel CO2 en stikstof uit."
Zodra het spoor volledig van bovenleidingen is voorzien, kunnen er elektrische treinen overheen rijden. "Dat is niet alleen duurzamer, maar het elektrisch materieel is ook stiller en veroorzaakt minder trillingen. Alleen maar voordelen dus voor de reiziger en de omgeving", aldus de staatssecretaris.
Gedeputeerde Martijn Dadema is verheugd met de tientallen miljoenen uit Den Haag. "Dit is hartstikke goed nieuws voor onze inwoners. Elektrificatie is heel belangrijk om het comfort voor reizigers en de leefomgeving te verbeteren", zegt hij.
De treinen die nu nog over de twee spoorlijnen rijden, zijn verouderd en aan vervanging toe. Nog langer doorrijden met de 'boemels' heeft volgens de provincie als risico dat 'de continuïteit van het openbaar vervoer op het traject Almelo-Hardenberg in het geding komt'.
Eind vorig jaar besloten Provinciale Staten in Overijssel, met horten en stoten, daarom 2,7 miljoen euro uit te trekken voor een onderzoek naar elektrificatie van de spoorlijn tussen Almelo en Mariënberg. Het aansluitende traject tussen Mariënberg en Hardenberg is reeds geëlektrificeerd.
Tussen Enschede en Münster rijden ook nog verouderde dieseltreinen, maar over dat traject zijn eerder al afspraken gemaakt met het Rijk. De ambitie is dat er vanaf 2030 een rechtstreekse, elektrische trein rijdt tussen Zwolle en Münster.
Het elektrificeren van de twee spoorlijnen kost zo'n 200 miljoen euro. Het Rijk is dus bereid om daar ongeveer de helft van te betalen. De bedoeling is dat het spoor tussen Hengelo en Zutphen en tussen Almelo en Hardenberg vanaf december 2027 volledig geëlektrificeerd is.