Arriva en vakbond FNV blijven lijnrecht tegenover elkaar staan in de ruzie die is ontstaan over de dienstroosters van de buschauffeurs. Volgens de FNV doet Arriva veel te weinig aan de "veel te zware dienstroosters". De vervoerder zegt juist dat alles uit de kast is gehaald om de roosters zoveel mogelijk te verlichten. Morgen verloopt het ultimatum van de vakbond. Aan de vooravond kan Arriva nog geen toezegging doen over een structurele verlichting van de roosters. En daarmee dreigen vanaf volgende week maandag stakingen in het busvervoer.
Woordvoerder Nikkie Smit van Arriva meldt vanmorgen op Radio Oost dat het ultimatum van de FNV de vervoerder "rauw op het dak is gevallen". Volgens haar zijn de afspraken van afgelopen maart over betere dienstroosters inmiddels verwerkt in het rooster voor de meivakantie. Ook de roosters voor de zomervakantie zien er volgens haar goed uit, maar voor de periode tussen van acht weken tussen de meivakantie en de zomervakantie moet nog een flinke puzzel worden gelegd.
En dat is nog niet eenvoudig stelt de vervoerder. "Het is enorm ingewikkeld om zoveel detailafspraken in het rooster te krijgen. Daarbij moeten we rekening houden met de dienstregeling en de rij- en rusttijden. Maar we moeten ook rekening houden met de reiziger, er moeten uiteindelijk wel bussen rijden", waarschuwt ze.
Is er dan helemaal geen oplossing te vinden? Toch wel, denkt Smit. De vervoerder is bereid de zomerroosters (en dienstregeling) drie weken eerder van start te laten gaan, zodat er nog een oplossing gevonden moet worden voor de vijf tussenliggende 'zware-roosterweken'. Veel meer zit er niet in, zegt de woordvoerder van de vervoerder: "Er komen bijvoorbeeld tentamenperiodes aan, waarbij goed busvervoer belangrijk is".
Vakbond FNV eist dat Arriva per 5 mei nieuwe roosters invoert. "Het feit dat Arriva zo omgaat met de diensten en roosters is een klap in ieders gezicht. Er moet paal en perk worden gesteld", staat in een brief aan vakbondsleden.
Sinds Arriva het busvervoer in december overnam van Keolis, rommelt het aan alle kanten. Er kwamen honderden klachten binnen over bussen die uitvielen of helemaal niet kwamen opdagen. Daarnaast was de dienstregeling volgens chauffeurs te krap. Arriva betuigde spijt en sprak van 'een roerige start'.