Verkeer
Stuur appje
Zoek

Hengeloër Rinus Morsink in het spoor van de oude meesters: 'Of het kunst is? Ik doe gewoon wat ik mooi vind'

240502 rinus morsink expo FRANKLIN 1 TWENTE
Rinus Morsink bij zijn interpretatie van een befaamd schilderij van de Engelse schilder John Everett Millais. Hij wijst op de windturbine die hij heeft geschilderd op de plek waar Millais een waterput schilderde.
Beeld: 1twente / franklin veldhuis

Veel bescheidener dan Rinus Morsink vind je ze niet. De Hengeloër maakt de mooiste schilderijen en beelden, 'maar of het kunst is, dat is aan anderen, ik doe gewoon wat ik mooi vind'. De grote expositie die vanmiddag is geopend in de Stadhuishal, het had wat hem betreft niet gehoeven, maar hoe langer hij erover praat, hoe meer hij tot de slotsom komt: "Het is uiteindelijk wel heel mooi geworden en ik waardeer het enorm."

Het moge duidelijk zijn: de tentoonstelling werd hem aangeboden. De oprichter en artistiek leider van jeugdtheatergroep Barst schildert al z'n hele leven - hij leerde het vak van z'n vader, die een bekwaam kunstschilder en fotograaf was - en laat zich daarbij graag inspireren door oude meesters. Vandaar ook de titel van de expositie: 'In het spoor van de oude meesters'. Morsink: "Het zijn allemaal werken die geïnspireerd zijn op schilderijen van oude meesters, maar geen reproducties. Dat wil zeggen: er hangt één reproductie tussen."

“Wat hier hangt is in de loop der jaren donkerder geworden. Wat u daar heeft, is veel mooier en precies zoals de schilder het bedoeld heeft.”

Het verhaal daarbij is weer typisch Morsink: "In het Van Gogh Museum in Amsterdam zag ik eens het werk 'Christus in het huis van zijn ouders' van John Everett Millais, een Engelse schilder uit de negentiende eeuw. Dat schilderij kende ik al van jongs af aan. Ik vond het zo mooi, dat ik het na wilde schilderen. Thuisgekomen had ik alleen een fletse reproductie en mijn geheugen waar ik uit kon putten. Toen ik het af had, ben ik naar Londen gereisd, waar het normaliter in de Tate Gallery hangt, om het te kunnen vergelijken met het origineel. Een conservator, die vroeg wat ik aan het doen was, was blij verrast en zei: 'Wat hier hangt is in de loop der jaren donkerder geworden. Wat u daar heeft, is veel mooier en precies zoals de schilder het bedoeld heeft'."

Overigens heeft Morsink er wel iets eigentijds aan toegevoegd. Gewoon omdat het kan, schilderde hij in plaats van de waterput die Millais verbeeldde een windturbine op die plek. "Dit is mijn enige reproductie in deze tentoonstelling, maar zelfs hier voeg ik iets eigens toe", lacht hij.

20230327 onthulling Vlaamse vluchtelingen 1 Foto Niels Veurink
Lees ook
Terug van weggeroofd: replica 'Vlaamse vluchtelingen' onthuld in Enschedees Van Heekpark

Alle werken in de Stadhuishal gaan vergezeld van een afbeelding van het werk waarop Morsink zijn kunst baseerde. De expositie zou oorspronkelijk worden getoond tijdens de uitvoeringen die Barst eind vorig jaar gaf in Schouwburg Hengelo ter gelegenheid van de 25e verjaardag van de theatergroep, maar toen bleek ik er daarvoor geen ruimte. Ondanks zijn aversie tegen persoonlijke aandacht is Morsink is blij met deze herkansing, omdat de plek zo mooi is: "Ik heb wel eens geëxposeerd in een galerie, maar daar kwam geen hond op af. In het stadhuis komen dagelijks vele tientallen bezoekers."

'Dat is toch doodzonde?'

Zoals gezegd voelt Morsink zich ongemakkelijk bij veel aandacht voor zijn persoontje. Carien Admiraal, voorzitter van Barst en initiatiefnemer voor deze expositie: "Pas toen Rinus dinsdag zag dat de tentoonstelling niet in een hoekje, maar middenin de stadhuishal staat en prachtig is vormgegeven, werd ie enthousiast. Daarom ook mocht ik er pas vanaf dat moment ruchtbaarheid aan geven. Een deel van deze werken hangt bij mensen thuis aan de muur, maar een groot deel staat rijen dik bij hem thuis in de woonkamer op de grond. Die schilderijen ziet nooit iemand. Dat is toch doodzonde?"

Lees verder onder de afbeelding.


  • 240502 rinus morsink expo duivel FRANKLIN 1 TWENTE
    Rinus Morsinks interpretatie van een werk van Luca Giordano, waarin hij een beruchte wereldleider heeft geportretteerd. Daarbij ook een afdruk van het origineel.
    Beeld: 1twente
  • 240502 rinus morsink expo detail FRANKLIN 1 TWENTE
    Rinus Morsinks interpretatie van een werk van Luca Giordano, waarin hij een beruchte wereldleider heeft geportretteerd. Daarbij ook een afdruk van het origineel.
    Beeld: 1twente

Behalve schilderijen geïnspireerd op werk van onder meer Michelangelo, Rafaël, Rembrandt en Morsinks persoonlijke favoriet Caspar David Friedrich zijn ook beelden van Morsink te zien, waaronder een replica van de Vlaamse Vluchtelingen, een beeldengroep die in het Enschedese Volkspark staat. Inclusief de begeleidende tekst van dichter Regien Hilhorst. Overigens is het origineel weer een remake van het werk van Albert Termote, dat drie jaar geleden werd gestolen.

icon_main_info_white_glyph

Waar en wanneer?

De expositie is de hele maand mei in de Hengelose Stadhuishal te zien tijdens openingsuren van het stadhuis. De entree is uiteraard gratis.

In z'n werk stopt Morsink vaak een boodschap. Zo schilderde hij een aanklacht tegen de oorlog in Oekraïne, gebaseerd op een schilderij van Luca Giordano waarin Morsinks duivel verdacht veel weg heeft van Poetin. "Maar ik ga natuurlijk niet zeggen dat het de Russische leider is, want dan ben ik de volgende die uit een raam geknikkerd wordt!", lacht hij.

In onderstaand filmpje is te zien hoe de tentoonstelling een plek heeft gekregen in de Stadhuishal:

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.