Henk Nijhof, uitgever van de nieuwe glossy Hengelo Magazine, doet de ontstane commotie rond de naam van het blad af als een storm in een glas water: "Maurice Weustink, die de naam claimt, kan van alles beweren, maar wij vinden nergens bewijs voor zijn gelijk. De tweede uitgave van ons blad komt gewoon uit op 1 juni."
Maurice Weustink, eigenaar van uitgeverij Twente Journaal BV, zei eerder deze week dat Nijhof en co hadden kunnen weten dat hij 'al jaren een magazine uitgeeft met exact dezelfde naam'. Nijhof daarover: "Wij hebben het nagezocht en vonden alleen de online titel 'Hengelo Mag'. De laatste daarvan verscheen op 11 oktober 2019. Vervolgens bleef het jaren stil, totdat er een maand geleden (op 5 april 2024, red.) ineens een 'Hengelo Magazine' op de digitale deurmat viel. Opvallend, want het was ruim een maand nadat ons eerste magazine bij de drukker vandaan kwam."
Volgens Nijhof waren Paul Temmink en wijlen Jan Tibben de enigen die de titel rechtmatig mochten claimen. Zij brachten begin deze eeuw een aantal jaren een Hengelo Magazine uit. Nijhof: "Met Temmink en de erven Tibben hebben we gesproken en zij vinden het prima dat we dit doen."
Weustink gaf tegen 1Twente te kennen 'het nieuwe magazine een mooi initiatief te vinden'. Hij heeft het echter over 'een wat onprofessionele start voor een groep mensen die stuk voor stuk hun sporen hebben verdiend in de journalistiek en elders'. Henk Nijhof glimlacht: "Hij kan het natuurlijk proberen. Hij heeft ons zelfs al gevraagd of hij onze content mag gebruiken voor zijn magazine, haha. Maar dat gaan we natuurlijk niet doen. We zijn hem niks verschuldigd."
Maurice Weustink reageert als volgt op de uitlatingen van Henk Nijhof: "Dat een andere uitgever tot 2008 korte tijd een uitgave heeft gehad met deze naam en ze deze 16 jaar later uit de kast halen om daarin de rechtmatigheid van hùn gebruik van deze titel aan te tonen is best creatief te noemen, echter niet relevant. Het daadwerkelijk gebruik van de naam, zoals wij dat al jaren doen is dat wel. TwenteJournaal geeft over heel Twente magazines uit, van LosserMagazine.nl, Enschede-Magazine.nl tot HellendoornMagazine.nl. Alle onder de algemene noemer Twente-Magazine.nl. Natuurlijk is het mogelijk deze 10 titels te missen. In sommige plaatsen zoals Hengelo en Enschede is met deze naam gepubliceerd vanaf 2013, eerst op papier en op issuu.com als vervolg op de papieren uitgaven van huis-aan-huis titels Hengelo Journaal en Enschede Journaal, later enkel digitaal. Voor de digitale uitgave gebruik ik de domeinnaam Hengelo-Magazine.nl vanaf 2019. Dat kun je nagaan via SIDN. Een nieuw Hengelo Magazine werkt verwarrend en is daarmee een heel onhandige naam. Jammer dat mijn voorstel om tot een oplossing te komen en een splitsing te maken tussen papier en digitaal zo wordt verdraaid en zelfs belachelijk gemaakt. Vervelend ook dat niet het overleg, maar de media gezocht worden. Het initiatief voor een glossy wordt zo een stuk minder sympathiek. Is dit de positieve vibe waar ze naartoe willen met Hengelo?"
Nijhof voert drie redenen aan waarom hij denkt dat de eigenaar van Twente Journaal BV geen poot heeft om op te staan: 1. Weustink heeft de naam Hengelo Magazine nooit gevoerd vóórdat wij met ons blad kwamen en evenmin gedeponeerd als merknaam, 2. er waren andere rechthebbenden (Temmink en de erven Tibben, red.), waarvan wij de rechten mochten overnemen en 3. de naam Hengelo Magazine is veel te universeel. Wat ons betreft blijft Weustink de naam ook gewoon gebruiken voor zijn online magazine. Daar doen we niet moeilijk over."