Het moest dé toekomst worden voor het openbaar (deel)vervoer in Twente, maar de reisapp Goan! is vanwege een enorm gebrek aan animo niet meer te gebruiken. De app heeft enkele tonnen aan gemeenschapsgeld gekost, maar blijkt amper te zijn gebruikt.
Met een grootschalige campagne werd de Goan!-app in 2022 onder de aandacht van ruim 200.000 inwoners van Twente gebracht. Via de app kon je een reis van A naar B boeken: van deelfiets en regiotaxi tot de bus en de trein. Toenmalig wethouder Anja Prins van Losser was lyrisch. "Je reis van A naar B eenvoudig plannen, boeken en betalen, dat kan straks voor álle inwoners en bezoekers van Twente in één handige app", zei ze.
Cijfers laten een heel ander beeld zien. Van de 200.000 benaderde Twentenaren hebben uiteindelijk maar 580 inwoners de Goan!-app gedownload, blijkt uit cijfers die Oost heeft opgevraagd. Het streven was om minimaal 10.000 inwoners de app op hun mobiel te laten zetten.
Het aantal geboekte ritten lag na de uitrol van de app op slechts 146. Vele malen lager dan het streven om vijf- tot tienduizend Twentenaren de app minimaal één keer te laten gebruiken om een rit te boeken.
In een interne evaluatie concluderen de makers dat 'voor reguliere reizigers de app technisch weliswaar gelukt is'. "De meerwaarde ten opzichte van al bestaande apps is echter minimaal gebleken", schrijven ze.
De reisapp stuitte bovendien op allerlei andere obstakels. Zo kon via de Goan!-app bij deelvoertuigen niet de gehele reis van A naar B geboekt worden, bijvoorbeeld omdat commerciële aanbieders hun data niet met de Twentse reisapp wilden delen. "De barrières voor deze innovaties en met name het opschalen op regionaal niveau blijken groot", concluderen de makers, die de app ontwikkelden onder de naam Mobility as a Service, afgekort MaaS Twente.
De tegenvallende cijfers verbazen vervoerseconoom Erik Verhoef niet. "Het is makkelijk praten achteraf, maar ik vrees dat ik deze uitkomst ook wel voorspeld zou hebben", zegt Verhoef, die tevens verbonden is aan het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid.
Concurreren met bestaande apps als 9292ov, NS of de eigen apps van bijvoorbeeld deelvoertuigen, is volgens hem lastig. "Mijn sterke indruk is dat mensen met die grote reisapps, in combinatie met locatie-specifieke informatie die je op Maps kan vinden, prima uit de voeten kunnen en dan weinig voordeel zien in weer een app erbij."
De provincie Overijssel trok eerder 400.000 euro uit voor de Goan!-app. Ook het ministerie van Infrastructuur legde als co-financier geld op tafel. Hoeveel het project in totaal heeft gekost, moet nog worden berekend, zegt een provinciewoordvoerder.
Vervoerseconoom Verhoef: "Het is in principe niet verkeerd om nieuwe ideeën te testen, maar het is best een fors bedrag. Ik zou wel benieuwd zijn met welke verwachtingen dit bedrag destijds is vrijgemaakt hiervoor en niet voor mogelijke andere investeringen in (openbaar) vervoer."