Een fluisterstille, elektrische crosser als eenling tussen knetterende, naar mengsmering geurende soortgenoten; Beckum had de primeur tijdens de jaarlijkse Pinksterfeesten. ‘Elektrische’ Jorge uit Spanje was niet bij te houden.
Ze stonden erbij en keken ernaar. Of eigenlijk keek de concurrentie een beetje weg. Want crossen doe je op een bulderende tweetakt-decibellenfabriek met volle tank. Een crossmotor moet stinken en herrie maken. Anders is er niet veel aan. Op en rond het crosscircuit MX Air Time van de Pinksterfeesten in Beckum was dat wel zo’n beetje de gemiddelde mening over een oplaadbare crossmotor.
”Als we voor het starthek staan moet je niks meer boven het lawaai uit kunnen horen”, vindt deelnemer Wesley Schepers. Samen met broer en monteur Kevin zijn ze deze zondag in Beckum om deel te nemen aan het spektakel MX Air Time; oftewel, over een paar honderd meter van bult naar bult vliegen. Best beetje link werk en niet alle coureurs komen er zonder kleerscheuren vanaf. Maar dat hoort erbij. ”Voor rijder en publiek is het spektakel. Leuk ook om aan mee te doen.”
De broers Schepers rijden ook mee in het Open Nederlands kampioenschap en pakken de zaken derhalve professioneel aan. Deze zondag is meer voor de leuk. Op het ovaal vol springbulten achter de grote tent op het feestterrein bestaat een heat vandaag uit één tegen één-gevechten. Man tegen man dus. Met Spanjaard Jorge Zaragoza als vreemde eend in de bijt, op een motor die je wel ziet, maar niet hoort. Wesley: ”Hij gaat heel hard. Snelheid is mooi. Maar niet in stilte. Weet niet of we daar ooit aan zullen wennen.”
MX Air Time is publieksvermaak. Geluid of geen geluid: Jorge Zaragoza krijgt de handen op elkaar met zijn enorme sprongen. De snelheid waarmee de Spanjaard zichzelf op de springbulten lanceert is duizelingwekkend. De coureur reist als een ware pionier heel Europa door met z’n elektrische apparaat. Hij weet het zeker: ”Dit is hoe dan ook de toekomst. Het rijdt echt super.”
Hij is geen partij voor dat trage brandstofgepruttel-in-de-marge. Lachend: ”Maar het is vooralsnog de enige concurrentie. Ik vind het mooi om hier mee te doen. Er komen snel meer elektrische crossmotoren. Hopelijk krijgen we gauw een aparte klasse voor deze motoren.”
Mike Asbroek van de organisatie laat desgevraagd weten dat het met enig gedoe gepaard ging om Zaragoza aan de start te krijgen tussen de conventionele crossers. ”Uiteindelijk stemde iedereen ermee in. We doen dit om te laten zien dat er ook in de motorsport wordt gekeken naar duurzame oplossingen. De crosssport zal er toch een keer aan moeten. En bovendien zetten we Beckum en de Pinksterfeesten ermee op de kaart.”
Wesley Schepers gaat ervan uit het niet meer mee te maken, dat hij als coureur op een elektrische motor meedoet aan een 'fluistercross'. ”Moet er eerlijk gezegd ook niet aan denken.” Broer Kevin schudt instemmend het hoofd. En dat heeft niets met elektroscepsis te maken., want ze zijn best voor verduurzaming. "Maar deze slag zullen wij niet meer gaan maken. Denk ik…”