Zelfverzekerd presenteerden de zeven leden van Solar Team Twente vorige week de zonneauto waarmee ze gaan deelnemen aan de Solar Challenge in Zuid-Afrika. Nieuw is de auto niet; het team heeft de auto waarmee vorig jaar een tweede plek werd behaald bij het Wereldkampioenschap in Australië op verschillende punten verbeterd. Bijvoorbeeld: "We hebben nu een 3D geprinte topologisch geoptimaliseerde stuurnaaf."
Een wat? "Ja, het is inderdaad best lastig om uit je mond te krijgen", geeft Technical Manager Daan de Jong van het Solar Team Twente toe. Maar als hij het oude en nieuwe onderdeel laat zien, hoeft hij niemand uit te leggen wat de verschillen zijn.
Het oude onderdeel van aluminium is rechthoekig en vooral best zwaar. Het nieuwe lijkt helemaal niet in een auto te horen. Het lijkt meer op een afgietsel van een skelet. Het is van titanium en gemaakt met een 3D-printer.
"Door te meten waar in het oude onderdeel de krachten precies lopen, kun je de stukken die niet van belang zijn weglaten. En dan krijg je dus zo'n organische vorm," zegt de Jong. "Het nieuwe onderdeel heeft 30% minder gewicht en is toch sterk genoeg".
Lees verder onder de afbeelding.
Het is niet de enige innovatie die in de nieuwe auto te vinden is. Teammanager Laura Voogd verwacht veel van de 'Sharkskin'. Dat is een ribbelig dun laagje dat nog over de auto moet worden geplakt. "Een techniek die steeds meer wordt toegepast en afgekeken is van de huid van een haai. Het zorgt voor een betere aerodynamica en gaat ons veel opleveren in de race."
Communicatiemanager Esmee Hulsman wijst ook naar de staart van de auto. Die is bijna plat, perfect voor de afwikkeling van lucht en snelheid van de auto. Er zit alleen één ding in de weg. "Een kentekenplaat achter is verplicht. Daar kun je niet omheen dus hebben met wat vinnetjes ervoor gezorgd dat de wind er net iets beter langs kan."
Maar de innovatie waar het team het meest trots op is, komt van het zonnepanelensysteem Sabine, dat in de auto van 2015 al zijn intrede deed in het Twentse team. Het systeem kon zonnepanelen die in de schaduw lagen van de eigen bestuurderscabine uitschakelen en meer uit de panelen halen die wel in de zon lagen. "Dat ging toen per paneel en die zijn best groot. Dus dan kon beter. Het systeem kan nu elke individuele zonnecel uitschakelen die in de schaduw ligt", legt Hulsman uit.
Of het genoeg voor een overwinning zal zijn, moet in september blijken als de race in Zuid-Afrika begint. Een wedstrijd die heel anders is opgezet dan de beroemde race door Australië die volgend jaar weer op de kalender staat. Teammanager Voogd over het verschil: "In Australië draait het om de snelheid. Hier gaat het er om zoveel mogelijk kilometers af te leggen in een dag. Ik zal veel meer tactische beslissingen moeten nemen. We gaan ook dwars door dorpen en steden, over bergen en reizen door verschillende klimaatzones. We zijn dan ook heel benieuwd hoe onze auto het daar gaat doen."