Verkeer
Stuur appje
Zoek

Met deze zelfgemaakte waterstofraceauto gaan Twentse studenten de strijd aan op het circuit in Assen

Car Reveal Hy Driven
De nieuwe waterstofauto van UT-team HyDriven
Beeld: HyDriven

Na twee jaar lang onderzoeken, aanpassen en testen is het unieke project van HyDriven (voorheen Green Team Twente) af. Het studententeam heeft de eerste zelfgebouwde Formula Student raceauto op waterstof gemaakt. In juli rijdt de wagen voor het eerst mee in een competitie in Nederland. Deze race is op TT Circuit Assen.

Het door UT-studenten opgerichte team besloot in 2021 om mee te doen aan Formula Student. In deze competitie draait het om alle aspecten van het racen maar ook om het businessplan, het ontwerp en de fabricagekosten. Naast de unieke auto die het team heeft gemaakt, is ook de race waaraan ze meedoet bijzonder. De Universiteit Twente levert in de Formule Student de enige waterstofauto in het deelnemersveld.

Alles anders

De afgelopen twee jaar is het niet gelukt om een auto op waterstof te bouwen en is er elektrisch gereden. Dat maakt dit jaar speciaal. Het team heeft er direct voor gekozen om het imago aan te passen. “Dat was een heel groot proces. De naam is daar bijvoorbeeld een deel van. Green Team Twente straalt milieuvriendelijk uit en dat is het niet helemaal. Ook werden we vaak vergeleken met het Solar Team Twente”, vertelt Melissa Jansen van HyDriven. Voor het team was het belangrijk dat de identiteit een link heeft met waterstof. “Daarom is de auto ook blauw. We wisten vanaf het begin dat het zoiets zou worden en onze partners adviseerden het ook.”

Technisch verbeterd

Het Twentse team heeft deze donderdag tijdens de presentatie van de auto de verbeteringen laten zien. Bijvoorbeeld het opnieuw ontworpen waterstofopslagsysteem. “Die heeft een hogere stroomoutput en zorgt ervoor dat de auto langer en sneller kan rijden.” Ook is het hele aerodynamische ontwerp aangepast. De nieuwe versie zorgt ervoor dat er meer neerwaartse kracht wordt gecreëerd, waardoor de auto beter aan de grond blijft. De wielen van de vorige raceauto kunnen nu ook op waterstof draaien. “Dit alles bewijst dat het mogelijk is om een Formula Student raceauto op waterstof te maken.”

Behoefte aan uitdaging

Het studententeam is al veel langer bezig met waterstof dan de afgelopen twee jaar. “We waren er al mee aan het werk in de Shell Eco Marathon. Uiteindelijk hebben we de overstap gemaakt naar Formula Student. Bij Shell was er gebrek aan uitdaging. Ons doel is om te bewijzen dat waterstof ook voor particulieren een mogelijkheid is en om andere teams te laten overstappen op waterstof.”

Hy Driven groupphoto option2
Het Team van HyDriven.
Beeld: Green Team Twente

Prijzen komen later

Of de auto goed werkt, wordt bekend bij de eerste race op het TT Circuit in Assen. “We houden er rekening mee dat we daarna dingen moeten aanpassen voor de volgende race in Frankrijk. Dat is ook mede waarom we eerst in Nederland racen. We willen kijken hoe het loopt en kijken wat we nog moeten aanpassen voor augustus", vertelt Jansen. En de kansen om te winnen? Die zijn er als er - mogelijk al volgend seizoen - een aparte waterstofklasse wordt opgezet. Waterstofauto's zijn namelijk een stuk zwaarder dan de elektrische concurrentie. Tot die tijd zit de winst van HyDriven vooral in het opdoen van ervaring.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.