Na grote toestellen mogen nu ook middelgrote vliegtuigen niet meer opstijgen op Twente Airport. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft het certificaat voor dit type toestellen, die vooral worden gebruikt voor vakantievluchten binnen Europa, ingetrokken. In allerijl neemt de luchthaven nu maatregelen, die ervoor moeten zorgen dat de toestellen weer mogen opstijgen.
Het zogenoemde C-certificaat voor Twente Airport werd op 11 april deels ingetrokken, maar het besluit is nu pas bekendgemaakt door het bestuur van de luchthaven. De middelgrote toestellen mogen nog wel landen, maar niet meer opstijgen. Dat betekent dat de 'vakantievliegtuigen' voorlopig ook niet meer geparkeerd kunnen worden op Twente Airport. En dat terwijl die parkeerinkomsten voor de luchthaven een belangrijke bron van inkomsten zijn.
"De inspectie is tot een striktere interpretatie gekomen van het veiligheidscertificaat", zegt een woordvoerder van de gemeente Enschede, mede-eigenaar van het vliegveld. "Internationale regelgeving rond veiligheid op vliegvelden schrijft voor dat ook voor dit type vliegtuigen draaiplatforms nodig zijn. Daarom heeft de inspectie een beperking opgelegd op dit veiligheidscertificaat."
Om middelgrote vliegtuigen te mogen laten landen én weer op te mogen laten stijgen, moet Twente Airport eerst draaipaden aanleggen. Dat wordt nu met spoed gedaan en kost de luchthaven ruim een half miljoen euro. "Indien de luchthaven afziet van deze investering, vallen er per direct inkomsten weg van ten minste 150.000 euro per jaar", schrijft het gemeentebestuur van Enschede.
Twente Airport en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) waren eerder langere tijd met elkaar verwikkeld in een juridische strijd. Dat ging om de vraag of grote widebodyvliegtuigen, zoals een Boeing 747, zomaar mogen opstijgen vanaf de luchthaven. De rechtbank bepaalde uiteindelijk dat er eerst grote draaipaden moeten komen voor de widebodyvliegtuigen. Kosten: zo'n 2,5 miljoen euro.
Twente Airport besloot vanwege die hoge kosten de draaipaden niet aan te leggen. Sindsdien landen er geen widebodyvliegtuigen meer op de luchthaven. In 'coronajaar' 2020 werden er nog zes Boeings 747 op Twente Airport gestald, maar later bleek dat de luchthaven daar helemaal niet de juiste papieren voor had.
De draaipaden die nu in allerijl worden aangelegd, zijn met een half miljoen euro beduidend goedkoper dan die voor de 'widebodys'. Dat komt doordat het om smallere draaipaden voor kleinere vliegtuigen gaat, zegt een woordvoerder. Het is de bedoeling dat vanaf 4 juni de middelgrote vliegtuigen weer mogen opstijgen én landen op de luchthaven bij Enschede.
De extra kosten voor de draaipaden komen bovenop de al slechte financiële situatie van Twente Airport. Door grote tegenvallers en niet-ingecalculeerde kosten blijft Twente Airport de komende jaren grote verliezen maken, waardoor er miljoenen euro's aan gemeenschapsgeld bij moet.