Verkeer
Stuur appje
Zoek

Lokaal Hengelo wil dat college van B en W duidelijk is over aanpak verkeersonveiligheid: 'Ik bijt al 2 jaar op m'n lip'

240531 glenn dedecker verkeer 1 TWENTE
De Breemarsweg (foto) is een van de wegen waar vaak te hard gereden wordt. Glenn Dedecker noemt die weg in z'n opsomming van gevaarlijke plekken in de stad.
Beeld: 1twente

Glenn Dedecker van Lokaal Hengelo is boos op het college van burgemeester en wethouders. Hij heeft de afgelopen jaren verschillende keren vragen gesteld over de verkeersveiligheid op tal specifieke plekken in de gemeente, maar hij vindt dat het college telkens te laat en te weinig concreet antwoordt: "Het is mijn recht om vragen te stellen en het college heeft de plicht die tijdig te beantwoorden."

Het college van B en W heeft exact vier weken om antwoord te geven op schriftelijk gestelde vragen. "Dat ze die termijn vaak niet halen, vind ik niet erg. Ik heb er best begrip voor dat het soms iets meer tijd kost, maar heb dan het fatsoen om mij even te bellen. Dat gebeurt ook niet." Nergens in het reglement van orde van de gemeente Hengelo staat overigens iets over hoe compleet die antwoorden moeten zijn.

Anderhalve maand

De laatste keer dat Dedecker vragen stelde over de verkeersveiligheid was op 9 april. Op 28 mei kwam het antwoord. Ruim anderhalve maand later. Dedecker: "Maar dan verwacht ik wel echte antwoorden en niet 'dat het te ver voert om schriftelijk alle door u genoemde lokale situaties van een specifiek antwoord te voorzien; daarmee zou het college geen recht doen aan de complexe afwegingen die we moeten maken'. Voor zo'n antwoord heb je geen anderhalve maand nodig."

“Ik vind dat het college van B en W hiermee geen respect toont voor mijn rol als raadslid, noch voor de democratie.”

Lokaal Hengelo heeft tijdens de campagne voor de verkiezingen van 2022 veel mensen gesproken over de verkeersveiligheid. Inwoners willen onder meer snelheidsbeperkende maatregelen op de Deurningerstraat, Levantstraat, Sloetsweg, Staringstraat, Deldenerstraat en Breemarsweg. Ze willen verder onder meer veiliger oversteekplaatsen voor fietsers in de hele stad, verlichting van de fietspaden in Dalmeden, een betere afstelling van de stoplichten in de Hengelose Es en een betere doorstroom van het verkeer op de Geerdinksweg. Tenslotte moet er meer aandacht zijn voor parkeren rond scholen.

Vooruitkijken

Het college van B en W laat weten zijn 'verantwoordelijkheid te nemen door de verkeersonveiligheid meer risicogestuurd te benaderen'. "In de politieke markt op dinsdag 5 maart hebben we deze proactieve benadering nog eens toegelicht. Deze aanpak kijkt niet alleen meer naar de ongevallen die al geweest zijn, maar juist naar wegkenmerken en omstandigheden, zoals scholen, waarmee deze aanpak probeert ongevallen te voorkomen. En naast de fysieke aanpak van locaties besteden we óók tijd en aandacht aan het gedrag van de weggebruiker door voorlichting en educatie te verzorgen. Vooral de kwetsbare, oudere, doelgroepen op de fiets hebben hier de aandacht."

“Vaak is de oorzaak van een ongeval het gedrag van de verkeersdeelnemer”

Hiermee zegt het college niet weg te kijken voor acute problemen: "We kijken wel degelijk naar gevaarlijke verkeerssituaties die onze inwoners ervaren. Vaak worden deze locaties aangepakt in combinatie met andere werkzaamheden en projecten, zoals rioleringswerkzaamheden en/of wegreconstructies (nu wordt bijvoorbeeld de Bankastraat opnieuw ingericht, red.). Veel van de door u genoemde locaties zijn of worden al op deze manier aangepakt, maar niet alle. Want: wat voor de ene verkeersdeelnemer een veilige oplossing kan zijn, kan juist voor de andere weggebruiker of doelgroep geen verbetering te zijn."

Kwetsbare groepen

In oktober 2022 verwees het college in zijn beantwoording naar het Strategisch Plan Verkeerveiligheid (SPV) 2030, een landelijke visie op verkeersveiligheid: "Waar het SPV sterk op inzet, is educatie en voorlichting aan kwetsbare groepen in het verkeer. Vaak is de oorzaak van een ongeval namelijk het gedrag van de verkeersdeelnemer. Verkeersveiligheid is daarmee ook een gezamenlijke verantwoordelijkheid."

Breemars3 2 2
Lees ook
Hengelose afdeling Veilig Verkeer Nederland: 'Verkeer brutaler en roekelozer, gedragsverandering weggebruikers nodig'

Glenn Dedecker vindt dit allemaal te vaag: "Ik bijt al twee jaar op m'n lip waar het gaat over de trage en onvolledige beantwoording van m'n vragen. Ik vind dat het college van B en W hiermee geen respect toont voor mijn rol als raadslid, noch voor de democratie. Burgemeester Schelberg is er altijd zo trots op dat 'we in Hengelo zo'n constructieve raad hebben', maar dat houdt een keer op."

'Wanneer ik ophoud?'

Dedecker weet dat-ie geen andere middelen heeft dan het stellen van vragen. Of schriftelijk of tijdens het vragenkwartier tijdens de tweewekelijkse raadsvergaderingen: "Ik ga nu gewoon opnieuw mijn vragen stellen. Wanneer ik daarmee ophoud? Als ik concrete antwoorden heb."

Reactie gemeente

De gemeente Hengelo laat weten niet te willen reageren op vragen van 1Twente over dit onderwerp: "We hebben gekozen voor een algemene beantwoording van de vragen van Lokaal Hengelo. Daar laten we het bij." Glenn Dedecker heeft via een mail aan het college laten weten teleurgesteld te zijn over de beantwoording.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.