Verkeer
Stuur appje
Zoek

Luchthavenbestuur stopt inderhaast half miljoen extra in Twente Airport: Enschedese gemeenteraad kritisch

Twente Airport vliegtuig brandweer
Beeld: Ernst Bergboer

De Enschedese politiek is niet blij met een eigenstandige beslissing van het bestuur van Airport Twente om een half miljoen uit te geven aan extra asfalt voor de landingsbaan. De gemeenteraad had daarover geïnformeerd kunnen, moeten en willen worden, vinden diverse fracties. “Er was haast bij”, stelde wethouder Jeroen Diepemaat maandagavond.

Twente Airport kreeg op 11 april een brief vanuit Den Haag met de melding dat de landingsbaan aan het begin en eind te smal is, waardoor grotere vliegtuigen er niet meer mogen opstijgen. Het bestuur van Twente Airport, waarin onder meer wethouder Jeroen Diepemaat zitting heeft, besloot op 23 mei om de investering die nodig is voor verbreding te doen. Enschede en de Provincie zijn samen eigenaar van de luchthaven. De gemeenteraad werd daarover op 29 mei per brief geïnformeerd. De werkzaamheden waren toen al begonnen.

Afspraken met de gemeenteraad

De gemeenteraad heeft ingestemd met een begroting voor Twente Airport, of liever gezegd: het aldaar gevestigde Technology Base. Daar horen een aantal kerntaken bij, die vooral gaan over de ontwikkeling van (luchtvaartgerichte) diensten, producten en systemen. Extra asfalt voor de aanleg van zogenaamde ‘turnpads’ hoort daar niet bij.

Een eenzijdig besluit van het luchthavenbestuur om de begroting voor de luchthaven te veranderen en die benodigde 500.000 euro meteen vrij te spelen voor verbreding van de landingsbaan, valt slecht bij de Enschedese politiek. Het is de vraag of dat past binnen de afspraken die gemeenteraad en het bestuur van de luchthaven/Technology Base daarover gemaakt hebben. D66, Partij voor de Dieren en EnschedeAnders wilden de brief van het college daarover dan ook bespreken.

‘Het levert geld op’ èn Twente Airport lijdt al jaren verlies

Een heel aantal raadsleden plaatste maandagavond vraagtekens bij het argument van Diepemaat dat snelle start nodig was en geld kost, maar ook geld oplevert. Het is niet voor het eerst dat Enschede rap de portemonnee trekt voor broodnodige voorzieningen op de luchthaven en daarbij de gemeenteraad passeert. Eerder ging dat onder meer om de aanleg van parkeerplatforms voor vliegtuigen, extra baanverlichting en onderhoud aan de landingsbaan.

“Dit was niet uit luxe”

Tot nu toe is geen van die investeringen terug verdiend; Twente Airport draait al jaren verlies. Dat het luchtvaartbestuur (en het Enschedese college) ook dit keer gedwongen zou zijn om snel te beslissen omdat er anders een financiële strop dreigt, gaat er bij een aantal fracties dan ook niet in. Die strop is er al. Hij wordt met alle investeringen hooguit wat minder snel aangehaald.

Begrotingen en tijdrovende democratie

Daar komt bij dat de begroting voor de luchthaven democratisch is vastgesteld. Dat geldt niet voor het besluit om die te wijzigen. Er was haast bij, stelde Diepemaat. Grotere vliegtuigen mochten niet meer opstijgen, er waren onderhandelingen gaande met een nieuwe partij en het imago van Twente Airport als betrouwbare partner in een klein luchtvaartwereldje stond op het spel.

Een wijziging van de begroting langs de ‘koninklijke weg’ had instemming moeten hebben van de Enschedese gemeenteraad en de Staten van Overijssel. Dat kost tijd en die tijd was er niet. Bovendien, betoogde de wethouder, ook als hij vooraf de gemeenteraad had geïnformeerd, had dat vermoedelijk onder geheimhouding gemoeten en had hij de raad eveneens voor het blok gezet. Er was al een onomkeerbaar besluit genomen.

20180217 BOEING TWENTE AIRPORT FOTO ERNST BERGBOER
Lees ook
Spoedklus op Twente Airport: middelgrote vliegtuigen mogen van inspectie niet meer opstijgen

Dat zagen met name EnschedeAnders-voorman Herman Brouwer als Maschja Baas van D66 anders.

De tijdlijn: van melding luchtvaartinspectie tot onomkeerbaar besluit

Na de melding van de luchtvaartinspectie dat de veiligheid voor grotere toestellen in het geding was met die te smalle landingsbaan, probeerde het luchtvaartbestuur een oplossing te vinden, zo duidde Diepemaat de tijdlijn waarin een beslissing werd genomen. Begin mei bleek dat dat niet ging lukken. Op 22 mei viel het besluit om een half miljoen te investeren en de begroting te wijzigen. Op 24 mei werden de contracten getekend voor de aanleg van de ‘turnpads’.

Baas wees op de raadsvergadering van 13 mei, waarin het onderwerp besproken had kunnen worden. “Dan had u met mandaat, of zonder, terug kunnen gaan naar de onderhandelingstafel.”

20180217 BOEING TWENTE AIRPORT FOTO ERNST BERGBOER
Lees ook
Donkere wolken boven Twente Airport: verliezen komende jaren veel groter dan gedacht

‘We zijn het er wel over eens dat dit niet de schoonheidsprijs verdient’, was zo’n beetje de stemming maandagavond. In elk geval bij D66, EnschedeAnders en PvdD, die het op de agenda zetten. Maar ook de PvdA, GroenLinks, BurgerBelangen en ChristenUnie uitten kritiek.

Garanties dat een dergelijke ‘afwijkende’ besluitvorming niet meer voor zal komen, wilde Diepemaat niet geven. “Dan zouden we voor nu wel van dit debat af zijn. Maar als ik deze situatie naast zo’n garantie leg, had ik die geen gestand kunnen doen.”

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.