Verkeer
Stuur appje
Zoek

Almeloos Repair Café sceptisch over rol in ‘recht op reparatie’: ‘Ingewikkelder dan het lijkt’

Repair Cafe
De techneuten van Repair Café Almelo
Beeld: André Scheffers

Kunnen Repair Cafés iets betekenen als de consument straks wettelijk recht op reparatie krijgt bij aankoop van een nieuw artikel? De overheid denkt van wel. In de praktijk zou het nog wel eens een ingewikkeld verhaal kunnen worden als we de Almelose coördinator beluisteren.

Ook bij het Almelose repair café de Hagedoorn blijken ze op de hoogte van het Europese plan van het toekomstig recht op reparatie voor de consument. Dat moet wetgeving opleveren die producenten verplicht goederen reparabel te produceren. Op zich een nobel idee met het oog op verduurzaming en het doen slinken van de enorme afvalberg elektronica. En de overheid heeft de repair cafés een belangrijke rol toegedicht.

In de Almelose werkplaats aan de Hagedoorn zetten ze daar echter hun vraagtekens bij. ”Als het om wetgeving gaat, gaat het over vastgelegde verantwoordelijkheid. En die moet bij de verkopende partij liggen”, verzekert Geert ten Tusscher van het Repair Café Almelo.

De zorgwekkende praktijk

Sinds het repair café in het buurtcentrum aan de Wilgenstraat 8 jaar geleden de eerste reparaties uitvoerde, krijgt men voortdurend reparatieaanvragen die niet zijn op te lossen. Simpelweg omdat het voorwerp niet valt te repareren.

”Je moet een apparaat bij wijze van spreken uit het raam gooien om er helemaal binnenin te kunnen komen. Het wordt allemaal zo geproduceerd dat je eerst moet slopen om daarna te kunnen repareren. Als dat al lukt. En dus worden voornamelijk elektronische artikelen massaal weggegooid”, geeft Ten Tusscher de zorgwekkende praktijk weer.

”Dat er dus reparabel geproduceerd moet worden, roepen wij al jaren en we horen dat overheden het daar roerend mee eens zijn. Maar alleen praten over dit onderwerp brengt ons niets verder.”

“Als het gaat om recht op reparatie, ligt de verantwoordelijkheid bij de verkopende partij. Een repair café kan bijvoorbeeld geen reparatiegarantie afgeven”

Ten Tusscher is beslist voorstander van het recht op reparatie. Hij vraagt zich wel af hoe je dat wilt doen zolang het grootste deel van onze consumptieartikelen uit China komt. Dat maakt het volgens de werkplaatscoördinator ingewikkelder dan het lijkt: ”Je kunt in Europa wel van alles willen, maar de globalisering heeft de wereld in dat opzicht ook weerbarstig gemaakt. We zijn er nog niet mee bezig om het repair café Almelo in te richten op een toekomst met recht op reparatie. Als dat al gaat gebeuren.”

Reparatiegarantie

Want repair cafés zijn volgens Ten Tusscher te kleine partijen om een belangrijk rol te spelen in de commerciële markt met nieuwe regelgeving. ”Als het straks gaat om gebruiksvoorwerpen die onder recht op reparatie vallen, ligt de verantwoordelijkheid bij de verkopenden partij. Je hebt materialen op voorraad nodig en je moet reparatiegarantie kunnen afgeven. Dat kan een repair café helemaal niet. Dat ligt echt bij de producent of verkoper.”

Genoeg werk

Wat Ten Tusscher betreft beperkt het repair café zich tot repareren, zoals de Almeloër dat nu van de vrijwilligers gewend is. ”Het levert iedere keer weer blije gezichten op en er is wederom een apparaat gered van de afvalberg. Daar moet het bij ons om gaan. Bovendien valt er nog genoeg te repareren. Een test heeft onlangs uitgewezen dat van de 100 artikelen die willekeurig uit een elektronica-container werden gevist, er 60 waren te repareren. Er valt dus nu ook al veel winst te halen met reparaties. De mensen moeten alleen weten waar ze met hun kapotte spulletjes moeten zijn.”

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.