Verkeer
Stuur appje
Zoek

Verkeersveiligheid Hengelo op de goede weg, maar gedragsverandering bij verkeersdeelnemers blijft nodig

Het gaat over het algemeen goed met de verkeersveiligheid in Hengelo, maar het verkeersgedrag van veel mensen moet écht beter, zeggen wethouder Hanneke Steen en Bennie Stroot, bestuurslid van Veilig Verkeer Nederland afdeling Hengelo. Ongewenst gedrag is niet alleen te zien bij jonge bestuurders van auto's of brommers, maar ook bij oudere mensen op e-bikes. En dan zijn er nog de fatbikes: "Ze rijden te hard en zijn vaak opgevoerd", zegt Steen

Volgens wethouder Hanneke Steen doet Hengelo het niet slecht op het gebied van verkeersveiligheid. In de coronaperiode daalde het aantal ongevallen door de lockdowns. Nu stijgt het aantal ongevallen weer: “In 2023 ging het iets beter dan in 2022. We staan er in Hengelo niet slecht op.”

Infrastructuur

Hengelo heeft de laatste jaren veel geïnvesteerd in het veiliger maken van de infrastructuur. Langs meerdere vijftigwegen, zoals de Deurningerstraat, zijn vrijliggende fietspaden aangelegd. Fietsers blijven zo gescheiden van de rijbaan. Binnenkort zullen de Breemarsweg en de kruising bij de P.C. Hooftlaan ook op de schop gaan.

P.C Hooftlaan

Vooral over de kruising bij de P.C Hooftlaan in Groot-Driene klagen verkeersgebruikers al jaren. “Op deze kruising gebeuren wel eens ongelukken, maar niet exorbitant veel”, zegt Steen. Volgens het stadsbestuur voldoet de huidige kruising aan alle geldende regels, maar gaan ze de kruising toch aanpakken: “Veel mensen voelen zich onveilig op de kruising, waardoor mensen misschien wel sneller fouten maken.”

Infrastructuur

Maar de aanpak van de infrastructuur is slechts één kant van de medaille. Gedragsverandering is volgens Veilig Verkeer Nederland net zo belangrijk. Door de lokale afdeling zijn allerlei projecten in het leven geroepen om goed verkeersgedrag aan te sporen. “Maar je moet alle groepen wél kunnen bereiken, dat gaat bij de ene groep makkelijker dan bij de andere", zegt Stroot.

Kruising pc hooftlaan laan van driene
Lees ook
Hengelo en provincie tikken anderhalf miljoen af voor rotonde op plek ‘chaotische kruising’ PC Hooftlaan

Jonge bestuurders

De ongevallencijfers in Hengelo laten twee categorieën zien waarbij regelmatig misgaat: ouderen op de elektrische fiets en jonge automobilisten. Beide zijn door de gemeente aangemerkt als ‘focusgroepen’ binnen het verkeersbeleid. “Bij ouderen op de e-bike ontstaat vaak letsel.”

Ouderen op de e-bike

Ongewenst gedrag is niet alleen te zien bij jonge bestuurders van auto's of brommers, maar juist ook bij oudere mensen op e-bikes. “Ouderen kijken niet graag naar hun eigen gedrag,” zegt Stroot. Het is een lastige doelgroep om te bereiken met voorlichtingscampagnes.

Fatbikes

Dan zijn er nog de fatbikes; steeds meer mensen klagen over de grote elektrische fietsen: “De fatbikes zijn een doorn in het oog. Ze rijden te hard en zijn vaak opgevoerd”, zegt de wethouder. Regelgeving omtrent fatbikes ontbreekt, waardoor fatbikes nog steeds onder fietsen vallen bij de gemeente. Den Haag moet hier volgens Steen wat aan doen: “We hebben samen met een paar andere gemeenten een brief gestuurd naar de minister met de vraag: ‘alstublieft, reguleer dit.' Wij kunnen dat niet en daar baal ik van, want ze beïnvloeden de verkeersveiligheid.”

Cijfers

Volgens Steen is elk ongeval er één te veel: “Achter elk cijfer zit een mens, een gezin en veel verdriet. Dan voel je je soms wel machteloos.” De ambitie van de rijksoverheid is om in 2050 nul verkeersdoden te hebben. Een ambitieuze en misschien wel onmogelijke doelstelling: “Ik vind dat je naar niets minder mag streven en natuurlijk is het een ambitieus doel.” Bennie Stroot ziet het minder optimistisch in: “Dat gaat niet lukken, want mensen maken altijd fouten.”

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.