Verkeer
Stuur appje
Zoek

Uit de hand gelopen werksfeer kost gemeente Enschede meer dan anderhalf miljoen euro

20230523 Kantoor werk angstcultuur ontslagen
Beeld: Pixabay

De verwaarlozing van de eigen organisatie in enkele ambtelijke afdelingen heeft de gemeente Enschede veel geld gekost. Vorig jaar werden zes medewerkers die langdurig thuis zaten als gevolg van een verziekte werksfeer door de gemeente 'uitgekocht'. Ook moest er vervanging worden ingehuurd om de werkzaamheden van deze ambtenaren uit te voeren. Dat heeft bij elkaar alleen al in 2023 bijna 1,7 miljoen euro gekost.

De personele problemen dateren al van iets langer geleden en deden zich vooral voor bij Juridische Zaken. Als er een nieuwe leidinggevende wordt aangesteld, gaat het mis. Medewerkers - van wie sommige vele jaren in trouwe dienst zijn - krijgen het gevoel dat zij tegen elkaar uitgespeeld worden. De eerst klachten zijn in april 2021 binnen de gemeente bekend. Na anderhalf jaar het gevoel te hebben dat zij niet serieus worden genomen, breken enkele ambtenaren in oktober 2022 het stilzwijgen bij RTV Oost en bij 1Twente.

Groepsvorming en intimidatie

Daarna volgen de ontwikkelingen zich sneller op. Klokkenluider Willy Heesen, een van de medewerkers bij Juridische Zaken, wordt op non-actief gesteld omdat hij zich bij de regionale omroep openlijk heeft uitgesproken over de angstcultuur die hij heeft ervaren. Wel volgt er een extern onderzoek door adviesbureau Berenschot en dat komt met een vernietigende conclusie: er is sprake van groepsvorming, pestgedrag en roddelen, maar zelfs (seksuele) intimidatie en agressie.

20230523 Kantoor werk angstcultuur ontslagen
Lees ook
Roddels, pesten en intimidatie: rapport bevestigt ongewenst gedrag binnen Enschedese ambtenarij

Hoewel met name de juridische afdeling het beeld krijgt van een verwaarloosde organisatie, spelen de problemen ook binnen andere afdelingen. Inmiddels is er een verbetertraject ingezet door de gemeente, maar voor de vier juridisch medewerkers komt dat te laat. Zij hebben vorig jaar een vaststellingsovereenkomst getekend, wat betekent dat het hun arbeidscontract met wederzijds goedvinden is beëindigd.

Veel kosten

Hoewel de gemeente geen uitspraken doet die naar individuele (ex-)medewerkers te herleiden zijn, kan een woordvoerder wel bevestigen dat in 2023 over de hele ambtelijke organisatie sprake is van zes vaststellingsovereenkomsten. Het totaalbedrag dat met het afkopen van deze contracten is gemoeid is bijna 1,1 miljoen euro.

Uit de jaarrekening van de gemeente blijkt dat de vier ex-medewerkers van Juridische Zaken in ieder geval deel uitmaken van deze totaalkosten. Omdat er voor hen ook vervanging moest worden ingehuurd, komen de kosten die te maken hebben met de uit de hand gelopen werksfeer over heel 2023 uit op bijna 1,7 miljoen euro. Het werkelijke bedrag ligt waarschijnlijk nog iets hoger, als onder meer ook advocaatkosten of mediationtrajecten worden meegerekend.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.