De Twentse lobby voor het behoud van een rechtstreekse treinverbinding van Twente naar Amsterdam-Zuid / Schiphol heeft tot nu weinig resultaat opgeleverd. Begin februari maakte de NS de conceptdienstregeling voor 2025 bekend. Daarin wordt de directe treinverbinding van Enschede naar Schiphol geschrapt. Oorzaak zijn problemen op de HSL-lijn in het westen van Nederland.
Reizigers uit Twente die naar Schiphol reizen moeten straks overstappen op Amersfoort Centraal. Ze hebben daarvoor precies twee minuten de tijd. Met een aantal zware vakantiekoffers betekent dat een hels karwei. Vanuit verscheidene Twentse gemeenten, Provinciale Staten van Overijssel en door inwoners is bij NS aangedrongen op het terugdraaien van deze maatregel.
In verscheidene Twentse gemeenteraden en in Provinciale Staten van Overijssel werd meteen fel gereageerd en zijn moties aangenomen voor behoud van een rechtstreekse treinverbinding. De moties roepen op tot 'een krachtige lobby' richting de NS en de landelijke politiek. Die is dan ook in gang gezet.
In een brief aan de Twentse gemeenten geeft de Hengelose wethouder Hanneke Steen als regionaal trekker Mobiliteit Twente een update over de stand van zaken rond alle inspanningen die zijn gedaan vanuit de politiek voor het behoud van de rechtstreekse verbinding.
Zo is op 15 februari een brief namens de Twente Board en de Twentse wethouders mobiliteit gestuurd aan de NS. Ook in de Tweede Kamer is de kwestie in maart meerdere keren aanhangig gemaakt en zijn er Kamervragen gesteld door CDA en ChristenUnie. Steun kwam er ook voor een motie van Tweede Kamerlid Eline Vedder (CDA) om de directe intercityverbinding in stand te houden.
Ondanks steun uit de landelijke politiek en ook gesprekken van de Twentse gemeenten met de directie van NS-Regio Noord-Oost, hebben alle inspanningen nog niet geleid tot het terugdraaien van het besluit. De NS zegt 'niet anders te kunnen' vanwege problemen op de HSL-lijn in het westen des lands.
Het Hengelose college is teleurgesteld over het uitblijven van enig perspectief op een snelle terugkeer van de rechtstreekse IC-verbinding Enschede-Schiphol, maar is desondanks strijdvaardig. "In al onze contacten zullen wij, samen met onze partners, blijven aandringen op een nieuw onderzoek naar mogelijke alternatieven voor deze verbinding en uiteraard voor een goede en snelle bereikbaarheid van Twente in brede zin." In het najaar zijn er vervolggesprekken met de NS.
Wethouder Steen heeft in een recent werkbezoek aan het HSL-traject bij ProRail nog aangedrongen op een snelle afronding van de werkzaamheden op de HSL. "Ten aanzien van de planning van de werkzaamheden kon ProRail echter helaas nog geen nadere helderheid verschaffen. Wel werd de urgentie er van goed gevoeld."