De gemeente Losser wil naar circa 670 laadpunten voor elektrische auto’s in 2035. Burgemeester en wethouder schrijven dat in de geactualiseerde Laadvisie Gemeente Losser. “Voertuigen komen in steeds meer elektrische varianten beschikbaar. Daar heb je een bepaalde infrastructuur voor nodig", zegt wethouder Jan Engels.
“Het Rijk heeft alle gemeente opgelegd daarvoor een visie te ontwikkelen, en die moet dan ook telkens geactualiseerd worden.” Momenteel zijn er 101 (semi)publieke laadpunten in gemeente Losser. Om in 2030 in de laadbehoefte van elektrische personenauto’s te voorzien zijn ongeveer 396 laadpunten nodig. In 2035 zijn respectievelijk ongeveer 672 laadpunten nodig voor deze gebruikersgroepen.
Dat blijkt uit prognoses van ELaadNL, een landelijk kennisplatform dat onder andere werkt met cijfers van de klimaatmonitor, CBR-statistieken, en geografische data. Daarnaast verwacht het college dat de gemeente ongeveer 24 snellaadpunten nodig heeft in 2030, en 41 in 2035.
De groei van het aantal laadpalen wordt gestuurd op basis van vraag door inwoners en forenzen, en prognoses. Op strategische plekken, zoals toeristische trekpleisters, worden ook laadpalen geplaats om een dekkend netwerk te krijgen, ook al is een laadpaal dan niet direct rendabel, aldus het college.
Het laadnetwerk bestaat uit laadpunten in de publieke, semipublieke en private ruimte. Waar de paal staat, bepaalt mede de toegankelijkheid. Als gebruikers geen toegang hebben tot laadpunten op privaat terrein moeten ze kunnen uitwijken naar semipublieke of publieke laadpunten. De gemeente heeft een belangrijke rol in de realisatie van voldoende publieke laadinfrastructuur.
• Publiek laadpunt: Een laadpunt dat 24/7 openbaar toegankelijk is, zonder barrières zoals slagbomen of poorten;
• Semipubliek laadpunt: Een privaat laadpunt dat is opengesteld voor publiek. Denk bijvoorbeeld aan parkeergarages, tankstations of horeca-locaties. Er kunnen beperkte toegangstijden zijn;
• Privaat laadpunt: Een laadpunt op eigen terrein, aan huis of bij een bedrijf.
In de aangepaste laadvisie zijn een aantal plaatsingscriteria aangescherpt op basis van ervaringen van de afgelopen drie jaar. Zo plaatst de gemeente bij voorkeur niet meer in hofjes en bij haakse parkeervakken voor een woning. Ook zijn nieuwe onderwerpen toegevoegd: logistiek laden voor het elektrisch vervoeren van goederen, snelladers voor het volladen van auto's op hogere snelheid, verlengd private aansluitingen zoals kabelgoten, schoon en emissieloos bouwen door gebruik van elektrische voertuigen, en laadpalen op bedrijventerreinen.
Inwoners van Losser kunnen een laadpaal in de openbare ruimte aanvragen via Go-Ral Aanvraag publieke paal (laadpaalaanvragen-oost.nl). De provincie Overijssel controleert eerst of er mogelijkheid is om thuis op te laden en of de aanvrager een elektrische auto heeft of binnen drie maanden krijgt.
Na goedkeuring van de aanvraag wijst de gemeente een plek aan voor de laadpaal volgens de nieuwe plaatsingscriteria.
Vervolgens wordt dit met een verkeersbesluit gepubliceerd in het gemeenteblad en 'De week van Losser'. Hierin staat welke parkeervakken alleen voor elektrische auto's worden aangewezen. Omwonenden kunnen bezwaar maken als ze het niet eens zijn met de locatie. Dan volgt een bezwaarprocedure waarbij de locatie opnieuw kan worden bekeken.
De geactualiseerde visie, met een plan voor uitvoering, wordt voorgelegd aan de gemeenteraad voor besluitvorming.