Een poging van het college om – op basis van een motie van VVD en CDA – met tijdelijke maatregelen de verkeersveiligheid in de Dr. Kuijperstraat in Oldenzaal te verbeteren, is bij aanwonenden niet in goede aarde gevallen. In tegendeel. Ondanks het feit dat het college nu voorstelt om een pilot op te starten, vooruitlopend op het wijkverbeterplan Glinde-Hooiland, stelt de buurtcommissie in een brief aan wethouder Evelien Zinkweg dat de motie en diverse gesprekken met de gemeente ‘NUL resultaat’ hebben opgeleverd.
De voorgestelde pilot houdt in dat er tijdelijk éénrichtingsverkeer wordt ingesteld tussen de Bentinckstraat en oude Rondweg en in de Dr. Kuijperstraat vanaf de Anjerstraat tot aan de Bentinckstraat. De aanwonenden hadden dat liever andersom gezien, dus vanaf de Bentinckstraat tot aan de Anjerstraat. Eénrichtingsverkeer vanaf de Anjerstraat zal volgens de buurtcommissie meer verkeersdruk opleveren, onder meer door meer vrachtverkeer voor de bevoorrading van supermarkt Jumbo Kuipers. “Voor ons is dit onacceptabel”, aldus de buurtcommissie in de brief
Voorzitter van de buurtcommissie, Jos Hesselink, zegt dat er in feite weinig is bereikt. “Misschien zelfs wel het tegenovergestelde.” Omdat het éénrichtingsverkeer niet gepaard gaat met verkeersremmende maatregelen in de Dr. Kuijperstraat, zou de onveiligheid volgens hem zelfs kunnen toenemen. Hij doelt onder meer op het voornemen om het parkeren van auto’s half op de stoep (het zogenaamde Canadees parkeren) toe te staan. Hesselink: “Daardoor wordt de straat breder en zal er dus ook harder gereden worden.”
In de brief aan wethouder Zinkweg concludeert de buurtcommissie teleurgesteld dat de situatie blijft zoals die was, misschien zelfs nog verslechtert. Teleurstelling is er vooral over het niet naar voren halen van de werkzaamheden in de Dr. Kuijperstraat in het kader van het wijkverbeterplan Glinde-Hooiland. De gemeente ziet daartoe geen mogelijkheden, onder meer omdat de individuele aanpak van straten zou leiden tot een ‘verstoorde verkeerskundige situatie’, dan wel kostenverhogend zou werken. Een ‘uitruil’ met geplande projecten in straten elders in de stad acht het college evenmin mogelijk c.q. wenselijk.
Een en ander betekent dat de Dr. Kuijperstraat binnen de tijdsplanning van het wijkverbeterplan Glinde-Hooiland pas in 2029-2030 ‘aan de beurt’ zou zijn. Voor Jos Hesselink, die zelf al 30 jaar aan de Dr. Kuijperstraat woont, aanleiding om nog maar weer eens de vraag op te werpen waarom ‘zijn’ straat achteraan staat in het wijkverbeterplan. “We waren 20 jaar geleden al bezig met plannen voor verbetering van de verkeersveiligheid. In feite ligt de straat er nog hetzelfde bij als in 1957. Alleen de klinkers zijn een keer omgedraaid.”
In de brief aan wethouder Zinkweg vraagt de buurtcommissie om een nadere onderbouwing van de keuze voor eenrichtingsverkeer vanaf de Anjerstraat. De voorgestelde verkeerstelling vanaf de tweede week van september noemt de buurtcommissie wel een goede zaak. Rond die tijd wil de commissie ook weer met de gemeente om tafel.