De revival van festival Summer Square in Hengelo lijkt dit weekend – na elf jaar afwezigheid - even op gang te moeten komen. Waar het evenement ‘voor en door jongeren’ vroeger bij Bataafse Kamp zo’n vijfduizend bezoekers trok, zijn er vrijdag bij de bandjesavond op het vernieuwde marktplein enkele honderden van gemixte leeftijd. Maar bij de hiphopacts op zaterdag staat het grasveld vol jeugd. Organisator Pim Kokkeler is hoe dan ook blij. “Het mag best heel druk zijn, maar dat is niet het doel.”
Er hangt een vriendelijke, beachparty-achtige sfeer op het marktplein vlak na de start van het festival vrijdagavond. Het is nog licht. In het klimrek hangen kinderen, rondom het grasveldje zitten voornamelijk veertig-plussers. Op het bankje bij het podium wat jongeren, de doelgroep.
Onder hen de rossige broers Guus en Henk. “Ik denk dat het nog wat te vroeg is, jongeren gaan in het algemeen pas later de stad in”, is hun verklaring voor de relatieve rust. “In het donker met felle lampen en lasers is het ook wat uitbundiger, dat zijn we gewend.”
Zij zijn er om hun vriend te supporten, die drummer is op het podium bij frontzanger Merlijn Dewasme. Hij belichaamt waar Summer Square voor staat: aanstormend lokaal talent laten meedraaien op een festival. “Ik heb nog nooit zo weinig hoeven lopen om naar een podium te komen”, benoemt Dewasme letterlijk in zijn optreden. De Hengeloër woont op vijf minuten wandelen, vertelt hij na de tijd. “Superleuk om hier te mogen spelen in mijn hometown. Helemaal met het nieuwe plein. Ik vind het heel mooi geworden, echt een aanwinst voor de stad.”
Lees verder onder de afbeelding.
Dat het niet vol staat met jeugd begrijpt hij wel. “Het is weer de eerste editie na heel wat jaren. Je kunt dat nooit helemaal in één keer verwachten.” De zanger hoopt dat het evenement doorgroeit. “Want ik vind het een heel goed initiatief. Het gaat landelijk niet goed met de cultuursector, dus het is belangrijk dat jongeren ermee in aanraking komen. En dat ze worden betrokken bij de organisatie, omdat de doelgroep jonger is. Dat mag alleen nog wel iets meer tot zijn uiting komen, zoals je hier ziet.”
Eén van die jongeren in de organisatie is Donya Harbaoui (20), die deze dagen de optredens aan elkaar praat. “Heel spannend, het is de eerste keer dat ik presenteer.” In eerste instantie werkte ze alleen achter de schermen. “Ik doe nu mee in vier teams. Normaal doe je er één, maar ik wilde gewoon meer gaan doen. Dus ik help mee met de productie, het programma en de marketing op sociale media.”
Lees verder onder de afbeelding.
En dat allemaal vrijwillig. “Omdat ik hier mijn geluk uit haal. Ik ben zelf ook zangeres en vind het leuk om anderen de shine te zien krijgen. De opkomende artiesten die Twente echt moet gaan zien.” Donya merkt in haar omgeving dat er niet veel is voor en door de jeugd. “Die zie ik hangen op straat.” Daarom prijst ze het initiatief van Metropool en Studio 15, al ziet ook zij vrijdagavond dat de jongeren nog wat ontbreken in het publiek. “Morgen zijn er andere activiteiten, dan verwachten we er meer.”
Coach Ruben Verkerke van talentenplatform Studio15 legt uit hoe de verschillende partijen samen tot Summer Square komen. “Metropool heeft de productionele en technische kracht. Wij als Studio15 hebben een groot netwerk aan jongeren die in Hengelo en omstreken wonen, dus hebben grotendeels de werving en begeleiding gedaan.”
Het proces begon ruim drie maand geleden. “We hebben eerst uitgelegd hoe een festival werkt en wat de rollen zijn.” Nadat de jongeren gekozen hadden, werden ze gekoppeld aan de professionals bij Metropool en gingen ze aan de slag. Dat verliep niet altijd zonder slag of stoot. “Je bent eigenlijk constant je tong aan het inslikken, omdat je al van mijlen ver van alles ziet aankomen. Maar ze moeten het zelf doen. Dat is uiteindelijk heel leuk.”
Onder de toeschouwers een levend bewijs dat het talentenfestival ook achter de schermen doet wat het moet doen. De 33-jarige Thijmen de Groot is nu manager bij Metropool, voorzitter van BAM Festival en bestuurslid bij broedplaats Oogst. Maar het begon in 2005, toen hij op z’n vijftiende vrijwilliger werd bij Summer Square. “Daar leerde ik hoe leuk het is om evenementen te organiseren. Ik werkte bij Albert Heijn, maar wist al van jongs af aan dat mijn passie in de cultuur ligt.”
De Groot mist vanaf dat jaar geen enkele editie. “We gingen bij het bevrijdingsfestival kijken welke artiesten we op Summer Square wilden. Als er dan een artiest geboekt werd die ik had gekozen, was ik trots. Of het nou door mijn stem kwam of niet.”
Het was wel een andere tijd, met artiesten als Typhoon, Fresku en Postman (met Anouk als achtergrondzangeres) en zo’n vijfduizend bezoekers. De 2024-editie voelt veel meer als een kleinschalig lay-back-strandfeestje. “Nee, zo was het vroeger niet. Maar je moet bouwen aan je basis. We willen jonge talenten een kans geven en dan is het niet meteen vol. Dit is wat een festival als deze moet zijn. Dat je denkt: het was niet druk, maar wel gezellig. En dus volgend jaar terugkomt, ongeacht wie er op het podium staat. Misschien is het wel mooier zo.”
Hij is niet de eerste die dat zegt die avond. Huidig organisator Pim Kokkeler stond ooit zelf als artiest op de 1.0-versie van het festival. “Dat het in de laatste jaren soms heel groot was, was helemaal niet per se de doelstelling. Het gaat eigenlijk veel meer over toffe muziek, workshops, jongerencultuur en leuke dingen doen, geprogrammeerd door jongeren. Laagdrempelig en relaxt. En dan mag het best heel druk zijn, maar dat is niet het doel.”
Lees verder onder de afbeelding.
Kokkeler denkt dat het ontbreken van echt jonge mensen op de vrijdag te maken heeft met het type muziek. “We hebben gekozen voor een avond met bands, die trekken een iets oudere doelgroep. Op de zaterdag is er meer hiphop en jeugdcultuur, om de kids te bereiken.”
Die inschatting klopt. Zaterdagavond is de gemiddelde leeftijd inderdaad een stuk lager en het aantal toeschouwers hoger. Op beelden is te zien hoe een grasveld vol jongeren losgaat op de muziek van zanger en rapper KATNUF.
“Overdag was er markt rondom het veld, dus ook toen kwamen er ouders met kinderen en andere nieuwsgierige mensen”, zegt de organisator. In de avond kon zelfs een extreme stortbui vlak voor het optreden van rapduo Siggy&D1ns de toestroom van jonge mensen niet stoppen. “Meteen daarna stond het weer vol, alsof ze hebben staan schuilen.”
Dat hij het evenement voor herhaling vatbaar vindt, illustreert Kokkeler met het verhaal van de 13-jarige Finn. “Hij heeft zaterdag bij de lichttechniek geholpen. Dat was voor het eerst in zijn leven. Hij stond er van het begin tot aan de avond. Het ging heel goed, zeiden de professionals.” En Finn zelf? “Die was apetrots.”