In vijf jaar tijd zijn er in de binnenstad van Hengelo honderden parkeerplaatsen verdwenen. Ontwikkelingen als het bouwen van nieuwe woningen en appartementen, maar ook het opnieuw inrichten en vergroenen van straten zorgt ervoor dat er minder ruimte is voor auto's in de stad. Minder parkeercapaciteit betekent een hogere parkeerdruk op dagen dat er veel bezoekers in het centrum zijn. De gemeente zegt dat er desondanks voldoende parkeergelegenheid is. Dit zou onder meer blijken uit de eigen parkeertellingen. "Zeker in de parkeergarages is ruim voldoende capaciteit."
Uit het gemeentelijke Parkeerplan 2019 (PDF) blijkt dat Hengelo vijf jaar geleden nog 3216 parkeerplekken in de binnenstad had, inclusief parkeergarages. Hoeveel zijn dat er in 2024? De gemeente Hengelo communiceerde vorige week nog op haar website 2713 parkeerplekken in het centrum en omgeving. (Ruim 1400 parkeerplaatsen in vier parkeergarages, 1300 straatparkeerplaatsen en 13 parkeerplaatsen met een parkeerschijfzone voor kort parkeren), een verschil van bijna 500 parkeerplekken.
Daarvan zegt de gemeente achteraf dat de cijfers op de website niet bleken te kloppen als het puur om de binnenstad gaat. "De parkeerplekken die in 2019 in het gemeentelijk parkeerplan werden genoemd (3216 parkeerplekken in en rond het centrum) en de cijfers op de website van de gemeente, gaan over verschillende gebieden en kunnen dus niet met elkaar worden vergeleken. In beide cijfers zitten ook getallen uit woonwijken. In die van 2019 zelfs een ruimer gebied dan we op de website hanteren. We passen deze cijfers op onze website dan ook aan, want het gaat natuurlijk om de cijfers specifiek in de binnenstad," zegt een gemeentewoordvoerder.
De gemeente zegt nu dat de binnenstad in 2019 zo'n 2439 parkeerplekken telde, (Incl. parkeergarages) en in 2023 zo'n 2213 parkeerplekken (incl. parkeergarages), ruim tweehonderd minder. Dat komt neer op een daling zo'n 9 procent vorig jaar. Wordt alleen gekeken naar het aantal straatparkeerplekken, dan waren dat er in 2019 zo'n 1088 in de binnenstad. In 2023 waren dat 879 parkeerplekken, dat komt neer op een daling van zo'n 19 procent. Het aantal parkeerplaatsen zal iets toenemen als de werkzaamheden in de Wetstraat zijn afgerond en uitkomt op 920 parkeerplaatsen.
Wie zijn ogen de kost geeft, constateert zelf dat er al heel wat parkeerplekken zijn verdwenen, zoals de parkeerplekken op het Burgemeester Jansenplein, de Langestraat en het terrein naast de plek waar het voormalige Micky-pand stond. Ook twee parkeerplaatsen aan De Marskant en aan de Brugstraat zijn inmiddels opgeofferd voor woningbouw. Na de herinrichting van de parkeergelegenheid op De Wetplein, het gebied achter de Hema, zijn daar ook iets minder parkeerplekken beschikbaar. Dat geldt ook voor parkeerplaats Kloosterhof (naast het stadskantoor), waar tijdelijk een gedeelte van het parkeerdek tijdelijk wordt gebruikt voor de opslag van bouwmateriaal voor de bouw van de horecawand.
Aan de Enschedesestraat is het parkeerterrein aan de hoek Enschedesestraat/Wolter ten Catestraat opgeheven in 2021 en ook aan de Drienerstraat zijn parkeerplekken verdwenen vanwege de herbestemming van de Bataafse Kamp. Ook de kleine parkeerplaats ter hoogte van De Wetstraat 25 is komen te vervallen. Op het terrein wordt straks een complex met 24 appartementen gebouwd. Tijdens de herinrichting van verschillende straten in het centrum is de openbare ruimte verder vergroend en daardoor ook minder plek voor auto's om te parkeren op bepaalde plekken. Het zijn zomaar even wat voorbeelden, maar het geeft aan dat het om honderden parkeerplekken gaat.
Door minder beschikbare parkeerplekken zullen bezoekers die met de auto naar de stad komen, creatief moeten zijn in het vinden van een parkeerplek, zeker op drukkere dagen. Dat betekent zoeken naar een plek in de stad of parkeergarage, uitwijken naar een plek in de omliggende wijken of toch kiezen voor een alternatief vervoersmiddel om naar de stad te komen.
Een positieve ontwikkeling van minder parkeerplekken op straat is dat de vier bestaande parkeergarages in Hengelo wel beter worden benut. In de Zomernota 2024 -2028 wordt ingehaakt op de huidige stand van zaken: "Als gevolg van ontwikkelingen in de binnenstad is het aantal parkeerplaatsen op straat gedaald. Er is een verschuiving opgetreden van parkeren op straat naar parkeren in de parkeergarage." Wat zeggen de cijfers? Parkeergarage De Beurs had op een gemiddelde zaterdagmiddag in 2020 een bezetting van 31 procent. In 2023 was dat 56 procent."
De gemeente Hengelo wil overigens dat parkeren in de toekomst zoveel mogelijk in parkeergarages gebeurt, zodat er minder auto’s op straat staan. Dat moet ten goede komen aan een betere kwaliteit van de openbare ruimte. Dit staat onder meer in het mobiliteitsplan 2040 'Heel Hengelo in Beweging' dat gaat over een leefbaar, verkeersveilig en bereikbaar Hengelo. De verwachting van de gemeente is dat er de komende jaren tot zeker 2028 nog voldoende parkeerruimte in de parkeergarages is te vinden. "Op straat neemt de bezetting toe, maar de garages kunnen het overschot van straat opvangen."
Waar nu de tijdelijke parkeerplaats Kloosterhof en de fietsenstalling ligt, komt in de toekomst een nieuwe parkeergarage met daarboven winkels en appartementen, onderdeel van het bouwproject Lange Wemen. Daarvan is de eerste fase inmiddels gestart met de bouw van de horecawand.
Het is de bedoeling dat de binnenstad ook in de toekomst goed bereikbaar blijft met de auto, met voldoende parkeervoorzieningen aan de randen. De gemeente wil bewoners daarnaast ook stimuleren om met de fiets naar de stad te komen en investeert daarom volop in nieuwe parkeervoorzieningen voor tweewielers, zoals de pas opgeleverde fietsenstalling aan De Wetstraat. Vanaf september is deze ook deels bewaakt.
Hengelo investeert de laatste jaren volop in een aantrekkelijkere binnenstad. Die investering is duidelijk zichtbaar en begint zich uit ook te betalen. Zo trok de binnenstad vorig jaar al meer bezoekers. Dat de ontwikkelingen in de binnenstad gevolgen hebben voor de parkeercapaciteit is overigens iets waar rekening mee werd gehouden. De gemeente verwachtte in 2019 al dat het aantal parkeerplekken in 2023 met zo'n 254 plekken zou afnemen met mogelijke gevolgen voor de parkeerdruk. Hengelo zegt de parkeersituatie in de stad voortdurend te monitoren. "Als blijkt dat er ergens knelpunten ontstaan dan zullen we daar op inspelen."
Met de komst van meer nieuwe woningen in het centrumgebied en een binnenstad die aantrekkelijker wordt, zal de parkeerdruk ongetwijfeld verder gaan toenemen de komende jaren. In 2023 is de gemeente daarom gestart met een onderzoek naar de toekomstige parkeercapaciteit en de gevolgen van verschillende ontwikkelingen in de binnenstad. "Met de uitkomsten van het onderzoek kunnen wij sturen op het gebruik van parkeerplaatsen, zodat de binnenstad goed bereikbaar blijft." De uitkomst van het onderzoek naar de parkeercapaciteit wordt later dit jaar verwacht.