Verkeer
Stuur appje
Zoek

Lege deurmatten en gemiste brieven: minstens zeshonderd Hengelose huishoudens al wekenlang zonder post

Heliosstraat
Er is al wekenlang geen briefpost rondgebracht in de Hengelose Heliosstraat.
Beeld: Oost

Al wekenlang is het een stukje rustiger in verschillende straten in de Hengelose wijk Berflo Es. De postbodes komen namelijk niet meer langs tijdens het dagelijkse postrondje. Buurtbewoners die het probleem aankaarten, worden naar eigen zeggen door het postbedrijf van het kastje naar de muur gestuurd: "Het lijkt wel alsof ze het gewoon totaal niet in de gaten hebben."

Linda uit de Heliosstraat, die het probleem bij Oost aan de kaak stelde, vermoedt dat ruim zeshonderd huishoudens sinds eind juli geen briefpost van PostNL hebben ontvangen. Nadat ze een oproep plaatste op Instagram, werd duidelijk dat ze niet de enige is. Sinds afgelopen zaterdag stromen de namen van buurtbewoners die hetzelfde probleem ervaren bij haar binnen: "In de PostNL-app vinken ze af dat het bezorgd is, maar er komt gewoon niks binnen", aldus de verbaasde Hengelose.

Gezondheid op het spel

Een van deze gedupeerden is haar buurvrouw Nanda. Ze kwam erachter dat haar poststukken niet binnenkwamen, nadat ze enkele dagen wachtte op een belangrijke brief van het bevolkingsonderzoek naar borstkanker, maar dag na dag verrast werd met een lege deurmat: "Ik had geluk dat ik de app van PostNL had geïnstalleerd, waardoor ik wist dat ze die brief hadden gestuurd. Maar anders had ik het gewoon helemaal gemist", aldus Nanda.

Lees verder onder de afbeelding.


Straat berflo es oost
Beeld: Oost

De vrouw heeft het probleem aangekaart bij de klantenservice van het postbedrijf, maar krijgt het gevoel dat ze van het kastje naar de muur wordt gestuurd en niet serieus wordt genomen: "Ik had contact opgenomen met PostNL, en een paar dagen later zag ik dat ze mijn zaak hadden afgerond. Toen ik daarna belde met de vraag of het probleem was opgelost, wist de medewerker hier geen antwoord op te geven."

Dat er zo'n twee weken na het melden van het probleem nog steeds geen duidelijkheid is, frustreert haar. Nanda zit namelijk in een verhoogde risicogroep voor kanker, en de uitslag van deze spannende test krijgt men – normaal gesproken – via de post binnen.

Linda en Nanda zijn niet de enige. Ook Dienke, wonend aan de Hermesstraat, wacht al een lange tijd op belangrijke post. "Twee weken geleden zouden wij stukken van de rechtbank krijgen, maar we hebben helemaal nog niets ontvangen." Ze geeft aan dat ze via de Track&Trace link kan zien dat de aangetekende brieven volgens PostNL om zes over twaalf 's middags zijn bezorgd, maar als ze de beelden van haar deurbelcamera controleert, ziet ze op dat tijdstip helemaal niemand.

Bij Mathijs aan de Hermesstraat wordt er ook al wekenlang geen briefpost bezorgd. Erg vervelend vindt hij, aangezien de wettelijke inruiltermijn van twee weken bij sommige kleine pakketjes – die via de briefpost worden bezorgd – al is overschreden. Ook hij heeft het gevoel dat zijn klachten bij de klantenservice niet serieus worden genomen: "Het lijkt wel alsof ze het gewoon totaal niet in de gaten hebben."

Probleem wordt onderzocht

PostNL laat aan Oost Nieuws weten het probleem te onderzoeken en serieus te nemen. Omdat het vakantieperiode is, en veel medewerkers van de postdienst op maandag een vrije dag hebben, is het de woordvoerster van het postbedrijf nog niet gelukt om te achterhalen hoe dit heeft kunnen gebeuren.

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.