Voor afstanden tot pakweg 15 kilometer moet het de gewoonte worden om de auto te laten staan en de fiets te pakken. Dat vindt de provincie Overijssel, die miljoenen euro's steekt in het uitbreiden van fietssnelweg F35 in Twente en andere fietsroutes in Overijssel.
Fietsen: het is gezonder, beter voor het milieu en goedkoper. De provincie steekt daarom de komende jaren acht miljoen euro in het uitbreiden van de fietsnetwerken in Overijssel. Daar komt nog eens achttien miljoen euro van het Rijk bij. Met dat geld moet in totaal 75 kilometer aan fietspaden in Overijssel aangepakt gaan worden. Forse cijfers, maar wat betekent dat concreet?
Een van de belangrijkste fietsroutes is de F35, niet te verwarren met het gevechtsvliegtuig van Defensie. De fietssnelweg in Twente is een project van de lange adem. Eind 2011 was het eerste stuk van de fietssnelweg klaar. Het was toen de bedoeling dat negen jaar later het hele zestig kilometer lange traject tussen Nijverdal en de Duitse grens klaar zou zijn, maar dat bleek onhaalbaar, vooral vanwege geldgebrek bij gemeenten.
Nog steeds zitten er 'gaten' in het F35-traject: zo loopt de fietssnelweg niet door van Enschede naar Oldenzaal. En over de F35 fietsen kan wel in Nijverdal, maar is er nog geen aansluiting naar Wierden toe. Een flink deel van de miljoenen die nu worden uitgetrokken voor de fietsroutes, gaan naar het uitbreiden van de F35.
Daarmee moet het straks mogelijk zijn om via één verbinding van Nijverdal naar Glanerbrug te fietsen:
Lees verder onder de afbeelding.
Dat er nu extra geld beschikbaar is, betekent overigens niet dat morgen de schop al in de grond gaat. Zo zijn de plannen voor de fietssnelweg tussen Nijverdal en Wierden al klaar, maar is vanwege stikstof nog niet duidelijk wanneer de werkzaamheden van start kunnen gaan. Het gaat nog zeker tot 2027 duren voordat de gehele F35 klaar is.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat er een netwerk van 300 kilometer aan zogeheten 'doorfietsroutes' en fietssnelwegen komt in Overijssel. Van Hardenberg, via Ommen, Oudleusen en Dalfsen, naar Zwolle, bijvoorbeeld. Of van Deventer, via Bathmen, Holten en Rijssen, naar Almelo. Ook zijn er plannen voor een verbinding tussen Deventer, via Diepenveen, Olst en Wijhe, naar Zwolle.
Lees verder onder de afbeelding.
De totale kosten voor die 300 kilometer aan fietspaden worden geschat op 130 miljoen euro. Veel van die projecten zijn daarmee voorlopig vooral wensdenken en toekomstmuziek. "De benodigde procedures voor het realiseren van infrastructuur vragen zorgvuldigheid en tijd", erkent het provinciebestuur zelf ook. Het geld dat er nu al wel is, draagt volgens de provincie wel bij 'aan de totale opgave'.
Provinciale Staten moet begin oktober nog wel stemmen over het voorstel.