De informatiebijeenkomst over de mogelijke nieuwe rol van Twente Airport als luchthaven voor Defensie zit vol. Defensie heeft 750 plekken in de Grolsch Veste gereserveerd, maar wie er dinsdagavond nog bij wil zijn, krijgt bij online aanmelding nul op het rekest.
Twente Airport, in de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers aangelegd, was 77 jaar lang een luchtmachtbasis. In 2017 verviel die functie en sindsdien wordt het vliegveld alleen nog beperkt gebruikt voor burgerluchtvaart. Met de oplopende wereldwijde spanningen is Defensie nu weer op zoek naar nieuwe locaties, onder meer voor luchtverdediging.
Die burgerluchtvaart vanaf vliegveld Twente heeft nooit echt een vlucht genomen. De bezwaren, met name van omwonenden maar ook om redenen die met ecologie en duurzaamheid te maken hebben, waren fors. Ook exploitatie als evenementenlocatie en ontwikkelterrein voor hoogstaande technologie blijft achter bij wensen en verwachtingen. Sinds 2017 zijn er louter rode cijfers geschreven.
De mogelijke komst van Defensie en een hernieuwde luchtmachtfunctie - in welke vorm dan ook - werd door gemeente en provincie, de eigenaren van het terrein, dan ook met glimmende oogjes ontvangen. Dat geldt niet per se voor omwonenden en bijvoorbeeld clubs die zich hardmaken voor ecologische belangen.
De informatiebijeenkomst van dinsdag in de Grolsch Veste is vooral bedoeld om informatie op te halen, volgens een woordvoerder van Defensie. Het ministerie wil, moet en kan uitbreiden - de regering heeft een bak geld vrijgemaakt -, maar zit vooralsnog in de oriënterende fase. Daarbij worden tientallen mogelijke locaties tegen het licht gehouden; een goed deel zal uiteindelijk ook afvallen.
De informatie die in het land wordt opgehaald - dus ook in Twente - wordt meegenomen in de uiteindelijke besluitvorming. Dat gaat, zo laat de woordvoeder weten, nog wel even duren. Maar de belangstelling voor de bijeenkomst in de Twentse voetbaltempel is inderdaad groot, bevestigt hij.
Eind vorig jaar bracht Defensie een eerste, uitgebreide, notitie uit met mogelijke locaties voor luchtmachtbases, munitiedepots en kazernes. Met een uitnodiging om te reageren. Dat gebeurde massaal: 2.200 Nederlanders en/of belangenorganisaties lieten weten wat zij vonden. Reacties uit Twente waren er alleen nauwelijks.
Ook de belangstelling voor een eerdere informatiebijeenkomst in Zwolle vanuit Twente was minimaal. Inmiddels lijkt de regio wakkergeschud.
Volgens de tijdlijn op de website van Defensie moeten er begin volgend jaar knopen over uitbreidingslocaties zijn doorgehakt. Ook dan is er ruimte voor aanvullende reacties. In de loop van volgend jaar moet het kabinet de plannen definitief vaststellen.
Of Twente Airport een van de uitbreidingsplekken zal zijn en welke rol de luchthaven dan krijgt, staat vooralsnog in de sterren geschreven. Dat het Twentse vliegveld nadrukkelijk in beeld is, lijkt wel vast te staan.