Over het ontstaan van de naam Johma (van de salades) doen sinds jaar en dag veel verhalen de ronde. Zo zou de naam van het bedrijf, al meer dan 50 jaar gevestigd in Losser, een samentrekking zijn van de namen van de oprichters, het echtpaar Schreur. Het is zelfs een vraag in het spel Triviant. Met een fout antwoord. Nu wordt in een nieuwe, gelikte commercial de werkelijke ontstaansgeschiedenis van de naam ‘onthuld’.
In de deze week gelanceerde commercial wordt – vanzelfsprekend sterk geromantiseerd – de ontstaansgeschiedenis van de salademaker uit Losser verteld. Een hardnekkig misverstand over de naam Johma is dat deze zou zijn ontleend aan namen van de oprichters, Johan en Marie. Maar in werkelijkheid is de naam van de echtgenote van Johan Schreur geen Marie, maar Gerrie.
Zoon Frank Schreur, legt uit hoe het zit. “Mijn moeder heet dus geen Marie zoals vaak beweerd wordt. JOH komt natuurlijk wel van de naam van mijn vader Johan. MA komt echter niet, zoals in Triviant beweerd wordt, van een oprichter Martin. MA komt van Martinus, een veel voorkomende naam binnen ons gezin, en ook mijn tweede doopnaam.”
Johan en Gerrie Schreur legden ooit in een klein schuurtje in Glanerbrug de basis voor Johma, dat vanaf 1968 vanuit Losser gestaag uitgroeide tot een grote speler in de markt. Alleen al in Nederland worden jaarlijks inmiddels meer dan 55 miljoen bakjes salade verkocht. Hoewel – ook in de commercials – de Twentse (Losserse) roots zorgvuldig worden gecultiveerd, is Johma al lang niet meer het kleine familiebedrijf van weleer.
Nadat Schreur zijn bedrijf in 1984 verkocht aan de Amerikaanse voedingsmiddelengigant Heinz, volgden in de loop der jaren diverse overnames. Daarbij kwam moederbedrijf van Johma, Signature Foods, in handen van verschillende, voornamelijk Britse, investeringsmaatschappijen.
Ondanks die ingrijpend gewijzigde eigendomsverhoudingen is aan het imago van de Johma-salades niets veranderd. Sterker nog, in de commercials worden de Twentse roots en ook vestigingsplaats Losser sterk gecultiveerd. Zo speelt de ‘burgemeester van Losser’ al jaren een belangrijke rol in de reclamefilmpjes van Johma.
Brandmanager Evelien Siebers: “Johma is diepgeworteld in de waarden van de Twentse cultuur en de familiegeschiedenis van onze oprichters. Hard werken, eerlijkheid en gemeenschapszin vormen nog steeds de basis van alles wat Johma doet.” In de nieuwe commercial wordt nu ook ‘noaberschap’ als belangrijke exponent van de bedrijfscultuur geïntroduceerd.