Verkeer
Stuur appje
Zoek

Besluit staat vast: parkeren rondom Hart van Zuid gaat geld kosten

231023 parkeerdruk tuindorp roc hengelo FOTO
Wie straks zijn auto kwijt wil in Tuindorp 't Lansink moet betalen
Beeld: 1TWENTE

Het college van B en W heeft definitief besloten om betaald parkeren in te voeren in de schil rondom Hart van Zuid, ten noorden van het Esrein. In het winkelgebied blijft de blauwe zone van kracht. Inwoners die hun auto voor de deur willen zetten, moeten straks een parkeervergunning aanvragen en daarvoor 41,10 euro per jaar aftikken. Die tarieven staan voor de komende vijf jaar vast.

Het besluit om betaald parkeren in te voeren is een uitwerking van een besluit van de Hengelose gemeenteraad in 2021 om een parkeerregulering in te voeren. Dit is volgens de gemeente nodig in verband met de ontwikkeling van Hart van Zuid en de realisatie van verschillende woningbouwprojecten. "Als je een wijk bouwt met een lage parkeernorm, dan weet je één ding zeker en dat is dat je een waterbedeffect krijgt. Dat wil je voorkomen", zegt wethouder Hanneke Steen.

Waterbedeffect aan de randen

Dat zogenaamde waterbedeffect kan zich straks mogelijk wel voordoen aan de randen van het nieuwe betaalde gebied; mensen die niet willen betalen voor parkeren en bereid zijn om een stukje te lopen of bewoners die vlakbij zo'n rand wonen en hun auto net over de grens gaan zetten.

De gemeente verwacht echter zelf niet dat dit voor grote problemen gaat zorgen: "Parkeeroverlast aan de randen van het betaalde gebied is nooit helemaal te voorkomen. Dankzij de schil van 300 meter, verwachten we niet dat bewoners en bezoekers in Hart van Zuid bereid zijn om naar een gratis parkeerplek te lopen, en binnen Hart van Zuid een plek zoeken of vaker kiezen voor een ander vervoermiddel, zoals de fiets of het openbaar vervoer.

De gemeente denkt dat een combinatie met parkeervergunningen en een goede bezoekregeling dat bewoners en bezoekers dichtbij hun bestemming een parkeerplek kunnen vinden. "Dit verkleint de kans op parkeeroverlast in gebieden aan de rand van het nieuwe parkeerregime."

“Als je een wijk bouwt met een lage parkeernorm, dan weet je één ding zeker en dat is dat je een waterbedeffect krijgt.”

Binnen een jaar

Wanneer de eerste parkeerautomaten in het gebied komen te staan, is nog onduidelijk. "In sommige gebieden kan het heel snel gaan, maar we gaan ook nog de buurt in om met inwoners in gesprek te gaan. Dat kost de nodige tijd. Ook moeten we de parkeerautomaten nog aanschaffen", zegt Natascha Kijk in de Vegte, parkeerspecialist bij de gemeente Hengelo. "Ik denk dat we nog wel een jaar nodig hebben, maar nu het besluit is genomen, gaan we er wel meteen mee door."

Nieuw participatietraject

Dat betekent ook dat er een nieuw participatietraject wordt opgezet. Bewoners van de wijken in het gebied worden door de gemeente betrokken en mogen meedenken over inrichten van hun straat, bijvoorbeeld als het gaat om logische locaties voor de parkeerautomaten. Ook wordt er gekeken naar situaties waar nu half op de stoep geparkeerd wordt, zoals in smallere straten in de Bloemenbuurt. Dat mag daar officieel niet, maar wordt gedoogd, omdat vrachtwagens, vuilniswagens en hulpdiensten anders moeilijk of helemaal niet door de straten kunnen rijden. Een aantal bewoners heeft daardoor al eens flinke schade aan hun auto opgelopen.

“Ik denk dat we nog wel een jaar nodig hebben, maar nu het besluit is genomen gaan we er wel meteen mee door.”

Reacties bewoners

De invoering van betaald parkeren in het betreffende gebied heeft de gemoederen de afgelopen maanden flink bezig gehouden, sinds het college eerder dit jaar de plannen bekend maakte. Ruim 160 mensen dienden een zienswijze in.

Volgens velen wordt door de invoering van betaald parkeren de huidige parkeeroverlast niet opgelost. Een aantal bewoners wees erop dat die overlast voornamelijk wordt veroorzaakt door onderwijsinstellingen ROC van Twente en Hogeschool TIO. Deze onderwijsinstellingen zouden zelf meer moeten doen om de parkeeroverlast te verminderen. Andere inwoners in het gebeid zeiden juist geen parkeerproblemen te ervaren in de straat en het daarom raar te vinden dat betaald parkeren wordt ingevoerd.

Antwoord

Alle 160 indieners van een zienswijze hebben deze week antwoord gehad van de gemeente Hengelo. Wethouder Hanneke Steen vindt het logisch dat er zo massaal is gereageerd: "Dit gaat over je eigen wijk en komt heel dichtbij." De gemeente zegt de tijd te hebben genomen om mensen een reactie te sturen. Steen: "Op het moment dat je zo'n ingrijpende maatregel neemt, dan wil je dat ook zorgvuldig doen en antwoord geven."

Tn harald lohmann zonder overlay
Lees ook
Hengeloërs maken bezwaar tegen betaald parkeren in Tuindorp 't Lansink: 'Problemen worden hiermee niet opgelost'
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.