Duwen, trekken en te veel mensen te dicht op elkaar: na afloop van wedstrijden van FC Twente ontstaan er zulke gevaarlijke situaties op station Enschede Kennispark, dat vervoerder Keolis de veiligheid op sommige momenten niet meer zegt te kunnen garanderen. Zolang er geen extra maatregelen worden genomen, wil Keolis bij late voetbalwedstrijden geen supporters meer vervoeren.
Machinisten maken zich zorgen over gevaarlijke situaties op station Enschede Kennispark, na afloop van een wedstrijd van FC Twente. "Er staan te veel mensen op een te klein gebied op het perron te dringen om een plekje te bemachtigen in de laatste treinen", schrijft Keolis in een evaluatie. "Ze lopen daarmee kans voor de trein te stappen of door de massa voor de trein geduwd te worden."
Keolis-woordvoerder Lotte Hendriksen laat desgevraagd weten dat er al 'levensgevaarlijke situaties' zijn gebeurd, zoals personen op het spoor. Hoe vaak dat is voorgekomen, kan ze niet zeggen. "Maar elk incident is er een te veel."
Hendriksen vergelijkt station Enschede Kennispark met een trechter. "Het is een relatief klein station en na de wedstrijd gaan fans massaal naar buiten, om nog snel de laatste trein te kunnen pakken. Dan wordt het dringen en drukken, want we kunnen maar 400 mensen vervoeren in een trein."
Eenmaal in de trein misdragen veel voetbalfans zich ook, zegt de vervoerder. "Ze belagen medewerkers, zowel fysiek als verbaal, medereizigers worden belaagd, ze richten vernielingen aan, trekken aan de noodrem en verkeren onder invloed van drank of andere middelen", aldus Keolis.
Om ongelukken te voorkomen, heeft Keolis aangegeven dat het niet meer bij het Enschedese stadion stopt bij voetbalwedstrijden die laat in de avond zijn afgelopen. Voor de wedstrijd van aankomende dinsdag tegen Heerenveen - aanvang 20:00 uur - rijdt Keolis wel gewoon, maar voor het duel tegen Fenerbahçe, begin oktober, is dat nog maar de vraag.
Met de voetbalclub, de gemeente Enschede, ProRail, NS en de provincie Overijssel wordt op dit moment gekeken hoe de gevaarlijke situaties voorkomen kunnen worden. Keolis denkt aan een poortjessysteem, waarbij het treinstation tijdelijk kan worden afgesloten als het maximumaantal reizigers is bereikt.
Meer of langere treinen inzitten is volgens Keolis-woordvoerder Hendriksen ook makkelijker gezegd dan gedaan. "We hebben te maken met beperkte ruimte op het spoor. Bovendien vinden er vaak 's nachts werkzaamheden plaats, waardoor we niet langer kunnen doorrijden", vertelt ze. "Dat de Europa League in Enschede wordt gespeeld werd onlangs pas bekend, maar werkzaamheden aan het spoor staan vaak al maanden gepland."