Verkeer
Stuur appje
Zoek

Een jaar geleden gaf de raad groen licht voor nieuwe woonwagens in Hengelo, maar waar blijven ze?

Woonwagenlocatie 1 TWENTE
Er liggen goedgekeurde plannen voor twee woonwagenlocaties in Hengelo, maar volgens de aspirant-kopers en -huurders zit er nog niet echt schot in de zaak.
Beeld: 1Twente

Elwin Kruizinga is teleurgesteld in de gemeente Hengelo. Kruizinga wil met z'n familie drie woonwagens bouwen op een kavel langs het Bartelinkslaantje en de gemeenteraad gaf daarvoor precies een jaar geleden groen licht. Alleen het omgevingsplan moest nog door de raad worden vastgesteld en er moest nog een omgevingsvergunning (voorheen: bouwvergunning) worden verleend. "Inmiddels zijn we een jaar verder en er zit nul komma nul schot in de zaak", aldus Kruizinga.

Het gaat om een stuk grond tussen de A1 en de Hasseler Es. Daar moeten drie 'koopwoonwagens' komen - voor Elwin en z'n gezin, voor zijn zus en haar gezin en voor hun ouders - en vier door Welbions te verhuren woonwagens. Op de vraag of er een jaar nadat de raad groen licht gaf, schot in de zaak zit, antwoordt Elwin eerlijk: "Nul komma nul. Wij zien het in elk geval niet en de communicatie met de gemeente loopt ook stroef. We hebben in vier jaar tijd met vier verschillende ambtenaren te maken gehad. Mijn familie vraagt zich wel eens af: wordt het hier nog wel wat?"

“We zijn niet tegen woonwagens, want in het verleden waren we ook tegen de komst van een zendmast en een kleinschalig zorgcentrum op deze plek”

Het is dat Elwin en z'n vader druk zijn met hun bedrijven in metaalrecycling en vastgoed. En dat Elwin en z'n jonge gezin 'op zich prima wonen in Oldenzaal', maar ze zijn het vertrouwen in de gemeente Hengelo wel een beetje kwijt. "Ze zouden een voorbeeld moeten nemen aan Oldenzaal. Daar kwamen de plannen later op gang, maar inmiddels hebben ze Hengelo ingehaald en gaan er binnenkort zes woonwagens gebouwd worden middenin een nieuw aan te leggen wijkje."

'Houd het Bartelinkslaantje groen'

Het voordeel van nieuwbouw in een nog aan te leggen wijk is dat er nog geen omwonenden zijn. Daar heeft Hengelo wel mee te maken. Een van die omwonenden is Gerard Kokhuis. Hij maakt deel van de werkgroep 'Houd het Bartelinkslaantje groen'. Kokhuis: "Wij blijven strijdbaar. We zijn niet tegen woonwagens, want in het verleden waren we ook tegen de komst van een zendmast en een kleinschalig zorgcentrum op deze plek. We willen gewoon dat deze plek groen blijft."

231016 kruizinga kavel woonwagens HENGELOOS PEIL
Lees ook
Woonwagenbewoner Elwin Kruizinga kan niet wachten tot hij terug kan keren naar Hengelo

Overigens is de gemeente van plan het stuk tussen de woonwagenkavels en de A1 vol te leggen met zonnepanelen, als onderdeel van de zogeheten 'Duurzaamheidsroute A35'. Dat geeft Kokhuis en co. nog een extra reden om alert te blijven: "We zullen bezwaar gaan maken tegen de bestemmingsplanwijziging en tegen de omgevingsvergunning (bouwvergunning) van beide plannen. We zullen doorgaan, desnoods tot de Hoge Raad."

“We hebben in vier jaar tijd met vier verschillende ambtenaren te maken gehad. Mijn familie vraagt zich wel eens af: wordt het hier nog wel wat?”

Welbions gaat het overgrote deel van de Hengelose woonwagens straks verhuren. Alleen de kavels die de familie Kruizinga op het oog heeft, zijn te koop. Robert Olde Heuvel van Welbions legt uit wat de rol van wooncorporatie is: "Wij beheren de lijst met gegadigden. Daarop staan ongeveer evenveel gezinnen als dat er straks woonwagens beschikbaar zijn. Dat is ook wel logisch: de gemeente heeft eerst de vraag geïnventariseerd en aan de hand daarvan een aantal plekken aangewezen."

Binding met de woonwagencultuur

Om aanspraak te kunnen maken op een standplaats dient binding met de Hengelose woonwagencultuur aangetoond te worden. Die binding is er als de bewoner zélf of zijn naaste familie (2e of 3e graads verwantschap) ooit eerder in een woonwagen in Hengelo heeft gewoond. Daarnaast geldt uiteraard dat voor sociale huur (en daaronder vallen de woonwagens) de huurder niet teveel mag verdienen.

Willem Tel wil terug

Willem Tel is geboren op het kamp aan de Twekkelerweg in Hengelo. Hij woont nu in een gewone woning in Enschede, maar wil dolgraag terug naar Hengelo. Naar een woonwagen uiteraard: "Ik sta met m'n gezin (vrouw en vier kinderen) al zo'n 7 jaar ingeschreven bij Welbions. We willen graag drie kavels aan de Grobbenweg: mijn zoon van 18, mijn dochter van 21 en ik met de rest van het gezin. Als het nog lang duurt, ga ik tijdelijk een woonwagen neerzetten op een vrijkomende kavel bij m'n broer naast aan de Twekkelerweg."

Snelweg Twente
Lees ook
Hengelose raad wil zonnepanelen langs snelweg, maar SP ziet de bui al hangen: 'Omwonenden komen in verweer'

Voor zowel de familie Tel als de familie Kruizinga gloort er mogelijk licht aan het eind van de tunnel. De gemeente Hengelo laat bij monde van een woordvoerder weten dat er wel degelijk stappen worden gezet. Zo wordt er deze maand begonnen met het opstellen van een groenplan op de locaties Bartelinkslaantje en Grobbenweg: "Dit plan wordt tijdens nog nader te bepalen participatiebijeenkomsten met omwonenden besproken. Daarnaast beginnen we met het bouwrijp maken van de locaties."

Subsidie

De gemeentewoordvoerder laat weten dat er vandaag (vrijdag 13 september) met Welbions is gesproken over de mogelijkheden om subsidie aan te vragen: "Voor de aankoop en ontwikkeling van een woonwagenlocatie kunnen we vanaf komend jaar een aanvraag doen bij het Rijk. Er is een potje voor 'speciale doelgroepen'. Dit jaar vallen woonwagenlocaties daar nog niet onder, maar volgend jaar wel. Maar of dat geld er nu komt of niet, we zetten de plannen gewoon door."

Hoe wonen woonwagenbewoners in Hengelo? We namen een kijkje bij de ouders van Elwin Kruizinga:

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.