Solar Team Twente is de eerste dag van de Sasol Solar Challenge goed doorgekomen. De zonneauto RED XI staat voorlopig op een gedeelde tweede plek in de strijd om de titel. Het Twentse solarteam moet nog zeven dagen rijden voordat ze de finish in Kaapstad bereiken.
Op vrijdag, tijdens de eerste dag van de solarrace, heeft het solarteam een deel van de tijd aan kop gereden. De Twentse auto haalde vijf kilometer voor de finish het team van de TU Delft in en kwam als eerste over de finish. Het Belgische solarteam van KU Leuven besloot nog een extra lus te rijden, waardoor zij enkele tientallen kilometers voorsprong hebben.
De zonneauto’s rijden elke dag een vastgestelde route, waarin altijd een zogenaamde 'loop' is opgenomen. Dit is een extra stuk route dat zonneauto’s mogen gebruiken. Hoe meer kilometers een team rijdt, hoe hoger het in het klassement eindigt. Omdat het team later over de finish kwam, moeten zij op een door henzelf gekozen moment nog enige tijd stilstaan.
Na de tocht van zaterdag volgt de zogenaamde 'marathon stage'. Dit houdt in dat na de tocht van zaterdag slechts drie teamleden aan de auto mogen sleutelen. Normaal gesproken is er geen limiet op het aantal teamleden dat aan de auto mag werken, en is er ook geen tijdslimiet. “Een grote uitdaging, maar we gaan deze special stage met vertrouwen tegemoet,” zegt raceleider Laura Voogd.
Volgens Solar Team Twente is de Sasol Solar Challenge de meest uitdagende solarraces ter wereld. Gedurende acht dagen wordt er 2500 kilometer afgelegd in Zuid-Afrika. Het Twentse team bestaat uit studenten van de Universiteit Twente en Hogeschool Saxion. Vorig jaar deed het team mee aan de World Solar Challenge in Australië, waar ze als tweede eindigden.