Ruim twee maanden na de overstromingen als gevolg van extreme regenval, opent de gemeente Enschede een calamiteitenregeling voor getroffen bewoners. Een geselecteerde groep van zo'n tachtig huishoudens in de wijken Pathmos en Stadsveld en het Janninkscomplex krijgt minimaal 2.000 euro op de rekening gestort voor onvoorziene kosten die met de overstromingen te maken hebben.
Op zondag 21 juli ging het mis in verschillende delen van Enschede. Als gevolg van extreme regenval liepen straten en kelders onder. In de wijken Pathmos en Stadsveld stroomden woningen vol met rioolwater, met als gevolg dat een week later tientallen huizen onbewoonbaar zijn verklaard.
Sindsdien leven veel wijkbewoners in grote onzekerheid. Het gaat naar verwachting zeker een half jaar duren voordat zij kunnen terugkeren in hun huizen. In de tussentijd zorgt corporatie De Woonplaats voor vervangende woonruimte, maar daarmee blijven de getroffen bewoners wel verstoken van huis en haard in hun geliefde wijk Pathmos.
In nauwe samenwerking met De Woonplaats, de wijkteams en welzijnsorganisatie Incluzio probeert de gemeente al weken gedupeerden om verschillende manieren bij te staan. Er worden lunches verzorgd, bewoners kunnen hun ei kwijt bij het wijkteam, waar nodig wordt er geholpen bij het inrichten van de tijdelijke woningen en ook is er juridische bijstand.
'We zien dat de omstandigheden in toenemende mate een zware wissel trekken op de getroffen inwoners', schrijft het college van B&W in een raadsvoorstel. 'Ze maakten kosten die niet altijd direct te verhalen zijn.' Maar ook in emotionele zin maken bewoners een zware tijd door.
'Naast de hulp die we de getroffen inwoners nu al geven willen we ze een extra steuntje in de rug bieden', aldus het college. Daarom willen B&W een calamiteitenregeling in het leven roepen voor 79 huishoudens (circa 175 personen). Het gaat om adressen aan de Pathmossingel, Warmoesstraat, Ververstraat, Willem de Clerqstraat, Bombazijnstraat, Haaksbergerstraat, Spinnerstraat, Sterkerstraat en 19 woningen in het Janninkscomplex aan de Cromhoffsbleekweg.
De calamiteitenregeling bestaat uit twee onderdelen. Allereerst is er een standaardbijdrage van 2.000 euro per huishouden, aangevuld met 500 euro per inwonend kind. Deze bijdrage, die geen invloed heeft op een eventuele bijstandsuitkering, kan via een formulier worden aangevraagd. er wordt achteraf niet gecontroleerd waaraan het geld wordt uitgegeven.
Het tweede deel van de calamiteitenregeling betreft een tegemoetkoming in de noodzakelijke kosten die zijn veroorzaakt door de overstromingen en waarvoor geen alternatieve voorziening (zoals een verzekering) beschikbaar is. Om hiervoor in aanmerking te komen moeten ter onderbouwing van de geleden schade wel bewijsstukken worden aangevoerd.
De reguliere uitkering kost de gemeente Enschede 175.000 euro. Voor de aanvullende tegemoetkoming geldt een plafond van 2.500 euro per huishouden. In het uiterste geval kost de gehele calamiteitenregeling dus 375.000 euro.
De regeling moet nog door de gemeenteraad worden goedgekeurd. Maar vooruitlopend op die beslissing gaat er al een ambtelijk team aan het werk met de voorbereidingen. Het college gaat er 'gezien de uitzonderlijke en urgente situatie' van uit dat de raad hiervoor begrip heeft.
Het ter beschikking stellen van een tegemoetkoming als steuntje in de rug roept wel vragen op. Met name op het gebied van precedentenwerking. Wat als er zich volgend jaar een soortgelijke situatie voordoet? Volgens het college moet dan 'op dat moment worden afgewogen hoe daar mee om te gaan'.
De calamiteitenregeling is 'strikt afgebakend' voor de situatie zoals die zich op 21 juli heeft voorgedaan. 'Ook voor inwoners die in het verleden getroffen zijn door waterschade is er geen calamiteitenregeling beschikbaar.'