Verkeer
Stuur appje
Zoek

Modespektakel Hengelo: 'We willen laten zien dat online shoppen niet op kan tegen het ouderwetse winkelen'

Het Modespektakel Hengelo is niet zomaar een feestje voor de lokale modezaken en fashionminded Twentenaren, het is ook een manier om te laten zien dat ouderwets fysiek shoppen de moeite waard is, aldus Selma van Essen, eigenaar van Pol Mode: "De kleding in het echt zien en voelen, de gezelligheid van een winkel, dat gaat denk ik niet verloren. Maar als ondernemer moet je wel je best doen."

En dat doen meer dan twintig Hengelose modeondernemers komende zondag weer. Dan is de 27e editie van het Modespektakel Hengelo. Honderdvijfentwintig modellen - voor een groot deel gewone Hengeloërs - betreden dan de langste catwalk van Nederland om te laten zien wat er dit najaar allemaal in de lokale winkels hangt. Het merendeel van die winkels is die dag ook open.

“Vorig jaar was het 34 graden. Dan is het voor de modellen geen pretje om winterjassen te showen.”

Marlies Morsink kijkt er al weken naar uit: "Voor mij is het die dag een feestje. Ik ben zelf wel van de praattafels op de stoep, een wijntje erbij en veel gezelligheid. Ik heb al m'n vaste klanten al een uitnodiging gestuurd." Het enige minpuntje voor haar is dat ze met haar winkel Liz by MM niet aan de catwalk zit, maar iets verderop aan de De Wetstraat: "Mijn straatje zou er de komende jaren nog wel bij mogen als het aan mij ligt."

'De afstand is net te groot'

Haar collega-ondernemer Selma van Essen heeft het nog minder getroffen: zij zit met Pol Mode aan de Oldenzaalsestraat, net buiten de binnenstad: "Ik heb zondag een grote groep modellen voor mij aan het werk, maar mijn winkel blijft dicht. De afstand tot de binnenstad is net te groot. Er zouden nauwelijks kopers komen, maar die zie ik dan later wel weer terug in de zaak."

240826 modespektal met bas de zeeuw PR
Lees ook
Modespektakel Hengelo naar eind september: 'Collectie komt steeds later en zomers worden steeds warmer'

Morsink en Van Essen zijn behalve ondernemers ook betrokken bij de organisatie. Zij pleitten ervoor om de datum met ingang van dit jaar te verschuiven van de tweede naar de laatste zondag van september. Twee of drie weken later dus. Selma van Essen verklaart die verplaatsing: "Vorig jaar was het 34 graden op zondag 10 september. Dan is het voor de modellen geen pretje om winterjassen te showen. Daarbij hebben de winkeliers begin september vaak hun collectie nog niet op orde. Er moet nog van alles binnenkomen. Nu zijn we drie weken verder en mijn winkel puilt uit."

“Je blijft natuurlijk allemaal ondernemer en wilt dat de mensen hun geld bij jou komen uitgeven, want dat kunnen ze maar een keer doen.”

Maar dan is het toch gek dat Hengelo 26 keer een Modespektakel heeft gehouden op de tweede zondag van september? Marlies Morsink kan het uitleggen: "De reden daarvoor is dat iedereen graag als eerste zijn nieuwe collectie presenteert, met het risico dat je dus nog niet alles hebt. Zo is het spektakel in de jaren negentig ontstaan." Ze lacht: "En je blijft natuurlijk allemaal ondernemer en wilt dat de mensen hun geld bij jou komen uitgeven, want dat kunnen ze maar een keer doen."

Chiquere modestad

Hengelo is altijd de iets chiquere modestad van Twente geweest, zegt Marlies Morsink: "Of in elk geval voelden we dat zo. Relatief veel boetiekjes met een eigen collectie en veel nichemerken. Daarmee hebben we ons altijd onderscheiden." Dat is ook de reden dat het aantal modezaken na een mindere periode nu weer aan het toenemen is. "Je moet het waard zijn om naar toe te komen en aandacht hebben voor de klant. Je merkt dat dat werkt."

Koopzondag

Door te kiezen voor de laatste zondag van september valt het Modespektakel automatisch op een koopzondag. Daardoor zijn er meer mensen op de been en hoeven de winkeliers geen extra personeel in te plannen.

Het zijn allemaal redenen die maken dat deze laatste zondag van september een blijvertje gaat worden, denken de twee ondernemers. "En nu is het hopen op een beetje lekker weer, maar het schijnt droog te blijven zondag. We hebben er zin in!"

Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.