De brug tussen de Werfstraat en appartementencomplex Schokland wordt vervangen. De werkzaamheden zijn inmiddels in volle gang. En het is allesbehalve een routineklus. ”De complexiteit zit-em in de locatie in de binnenstad.”
De 100 jaar oude brug was niet langer bestand tegen de tand des tijds. Medewerkers van NTP grondwerken zijn deze week voor hoofdaannemer Platenkamp uit Borne begonnen met het blootleggen van de kabels en leidingen in de grond rond de Schoklandbrug. ”De moeten worden verlegd voor we kunnen beginnen met de sloop van de brug”, meldt uitvoerder Maikel Vaanholt.
Het lijkt zo op het eerst oog niet de grootste uitdaging die ze bij de ervaren bruggen- en viaductenbouwer Platenkamp zijn aangegaan. En toch is het vervangen van de Schoklandbrug niet eenvoudig”, verzekert Vaanholt. ”Meer dan de brug zelf is het vooral de omgeving in hartje binnenstad die de uitvoering complex maakt. De sloopwerkzaamheden moeten we midden in bewoond gebied trillingvrij uitvoeren. De overlast moet zoveel mogelijk voor omwonenden worden beperkt.”
De Schoklandbrug kreeg het de laatste decennia steeds harder te verduren met het passeren van zwaar werkverkeer. Daarom besloot de gemeente tot vervanging. Als de oude, betonnen overgang is verwijderd, begint het zorgvuldig opbouwen van de nieuwe brug. Het aanvoeren van grote betonnen elementen is op deze plek niet mogelijk. Vaanholt: ”Er is maar een toegangsweg en het is voortdurend druk in dit deel van de stad. Er komt echt de nodige expertise bij deze klus kijken en dat maakt het ook voor ons tot een uitdaging.”
De werkzaamheden zullen naar verwachting rond de 5 maanden in beslag nemen. Bewoners van het Schokland kunnen tot die tijd geen gebruik maken van de inpandige parkeergarage. Voertuigen moeten zolang elders in de omgeving worden geparkeerd.