De vaste klanten van Müfide Hair & Art kijken er niet vreemd meer van op als Müfide Halaceli achterin haar zaak plukjes haar op een schildersdoek plakt. Al anderhalf jaar besteedt de Hengelose kapster elk vrij minuutje aan het kunstwerk. "Het haar van zeker duizend vaste klanten heeft hier al een plekje gekregen. Volgend jaar bestaat de zaak 35 jaar. Dan moet het af zijn."
"Het is een uniek werk", glimlacht ze. "Ik heb zoiets als dit in elk geval nog nooit eerder gezien. Ik kwam op het idee toen ik een collega haren van verschillende klanten bij elkaar zag vegen en ik al die kleuren zag samenkomen. Dat vond ik zó mooi. 'Net een schilderij', dacht ik toen."
In 2020 bestond Müfide Hair & Art aan de Pastoriestraat dertig jaar. "Ik wilde een groot feest geven, maar toen brak corona uit. Het jaar erop nog een poging gedaan, maar ook toen bleek het vanwege de pandemie nog niet mogelijk. Daarom ben ik - als een verjaardagscadeau aan mezelf en aan mijn klanten - hiermee begonnen."
Eerst was het zoeken naar een groot doek (het canvas meet 1,20 bij 2,00 meter) en daarna naar de juiste lijm: "Ik heb drie of vier soorten geprobeerd. Het moest goed plakken en je moest het niet zien zitten door de haren heen. Dat luistert heel nauw."
Ze werkt eraan in de zaak: "De klanten zien mij hier bezig, maar ze weten niet of hun haar erop zit. Dat blijft een verrassing totdat het doek volgend jaar af is en onthuld wordt. Ik schrijf de namen achterop, exact op de plek van de lok. Ik wil het straks zo ophangen dat je de voorkant én de achterkant, met daarop alle namen, kunt zien."
Van te voren stond in elk geval één ding vast: het moest een afbeelding van een vrouw worden. "Tachtig procent van mijn klanten is vrouw. Ik ben ooit begonnen als dameskapper en knip nu hele families. Ik heb drie generaties als klant. Er komt dus haar van drie generaties op het doek."
Müfide is een feministe pur sang. Ze werd Hengelose Vrouw van het Jaar in 2002, vorig jaar bezorgde ze die verkiezing een doorstart en tien jaar geleden bedacht ze het om een vrouwelijke versie van de Nachtwacht van Rembrandt te maken. Een kopie daarvan hangt nu in de patio van haar zaak.
Het werk heet: 'Elk haartje heeft een verhaaltje'. De mooiste verhalen zijn natuurlijk die over haar kinderen en kleinkinderen, maar ook die van sommige klanten zijn Müfide veel waard: "De verhalen zitten voor altijd in m'n hoofd. Mijn collega's Asya en Savannah en ik horen natuurlijk veel persoonlijke ontboezemingen, mooie en minder mooie. Die komen naar boven als ik naar het werk kijk."
De krullen van haar kleinkinderen zijn verwerkt in de ogen."Dat zijn mijn oogappels. Die moeten natuurlijk op die plek. De wenkbrauwen zijn van m'n twee dochters. Dat blauwe haar is van een klant die uit Italië komt en voor langere tijd naar Amerika is vertrokken. Als herinnering aan haar wilde ik graag dat haar gebruiken."
Om aandacht te vragen voor het belang van ondernemers voor de welvaart van Nederland wordt er sinds 2016 elk jaar op de derde vrijdag van november de Dag van de Ondernemer gehouden. MKB-Nederland trekt daarin de kar, maar heeft overal in het land ambassadeurs. Müfide Halaceli is ambassadeur namens de kappers. In het kader daarvan is onlangs een filmpje opgenomen in haar zaak.