De gemeente Hengelo investeert 12,2 miljoen euro in de ontwikkeling van de KMS-locatie. Het geld moet eenmalig uit de algemene reserve worden gehaald. De gemeenteraad is enthousiast over de plannen voor het terrein met de oude fabriekshallen van Koninklijke Machinefabriek Stork en lijkt unaniem voor te zijn, bleek deze week tijdens een politieke markt over het beschikbaar stellen van dat bedrag.
Met projectontwikkelaar Trebbe, die het gebied gaat transformeren, heeft de gemeente een akkoord op hoofdlijnen. Een consequentie van deze afspraak is dat de gemeente ook zelf moet investeren. Hengelo wil zelf onder meer hal 44 overnemen voor het realiseren van een centrale mobiliteitshub in Hart van Zuid. Ook moet hal 45 worden overgenomen voor het ontwikkelen van het Mijnschachtpark als het toekomstige publieke hart van de KMS. Hal 43 wil de gemeente samen met projectontwikkelaar Trebbe ontwikkelen met een gemengd programma.
Voormalig ProHengelo-wethouder Bas van Wakeren vindt het geweldig dat Trebbe het gebied met de gemeente gaat ontwikkelen. "Het is voor onze stad ontzettend belangrijk dat dit in de toekomst een geweldig mooi gebied wordt en op een goede manier wordt ontwikkeld."
Ook Ron Wesseling, fractievoorzitter van CDA Hengelo, wijst op een uniek deel van de stad dat het hart van de industrie was. "Het is een stukje industrieel erfgoed dat we kunnen behouden op deze manier. Daar moeten we zuinig op zijn."
Het raadslid wees wel de risico's op het financiële vlak. "We gaan panden aankopen en ontwikkelen. Over het algemeen betekent dat ook kosten voor exploitatie en onderhoud. Ik ben benieuwd in hoe verre daar al over is nagedacht."
Brian Geertshuis van Forum voor Democratie (FVD) sprak van een mooi plan. "Dit kan écht een mooie upgrade van Hengelo worden na decennia verwoestende afbraak van cultureel erfgoed. We gaan nu eindelijk een stap in de goede richting zetten."
D66-raadslid Lukas Schoonhoven noemt het bedrag dat uit de algemene reserve gehaald moet worden 'niet excessief' in verhouding met andere vergelijkbare projecten in het verleden in de stad en Hart van Zuid.
Schoonhoven vindt het logisch dat eventuele risico's bij de ontwikkelingen worden besproken. "Die vragen komen vanzelf bij de volgende stap als er meer detailleerde plannen zijn. Wij hebben er alle vertrouwen in dat het college dit voorlegt aan de raad. Uiteindelijk moeten dit soort dingen toch door de raad worden goedgekeurd."
De gemeente houdt overigens bij de ontwikkeling ook rekening met onvoorziene zaken. Zo is de constructie oud en er is sprake van vervuilde grond. Dit wordt nog nader onderzocht.
Lees verder onder de afbeelding.
Het voorstel bestemmingreserve gebiedsontwikkeling KMS leek dinsdag een hamerstuk (voorstel zonder discussie of stemming goedgekeurd, red) te worden in de eerstvolgende gemeenteraadsvergadering van 23 oktober, maar een motie van de SP steekt daar een stokje voor.
De motie die de SP wil indienen gaat over gebouw 44 dat straks een mobiliteitshub moet worden met onder meer een parkeergarage voor 600 auto's. De partij vindt dat zo'n mobiliteitshub ook gerealiseerd kan worden buiten het historische KMS-terrein. "Een karakteristiek gebouw te gebruiken als parkeergarage is zo vernietigend voor deze plek, dat we serieus vragen om dit plan te heroverwegen," zegt SP-raadslid Gerard Vennegoor.
De SP ziet liever een publieksgerichte functie voor de hal komen. In het omgevingsprogramma van de KMS-locatie wordt dit ook als optie benoemd. "Laten we daarvoor gaan. Dit zal meer aantrekkingskracht genereren dan een parkeergarage."
De partij kan zich overigens wel vinden in het grootste deel van de plannen voor het oude Stork-terrein en is ook voorstander van behoud door ontwikkeling, zoals het plan beoogd. "Dat wil niet zeggen dat we elke ontwikkeling toejuichen."
"Er wordt ons gevraagd om in te stemmen met een miljoeneninvestering uit de algemene reserve ter uitvoering van dit programma. We doen hier wel een hele grote greep uit de kas, waaruit eerst ook al 5 miljoen werd vrijgemaakt voor het aantrekken van doelgroepen in het gebied van Hart van Zuid. Dat voelt toch wel wat vreemd en merkwaardig."
Het Hengelose raadslid noemde het erg typisch dat voorstellen voor veel kleinere bedragen in het sociaal domein van een paar duizend euro vaak nul op rekest krijgen. 'Dan kan er geen greep uit de eigen reserve worden gehaald, maar als het college het wenst wordt er wel even 12,2 miljoen uitgetrokken."
De Hengelose VVD is erg enthousiast over de plannen. Dat het geld gaat kosten, vindt de partij te verantwoorden. "Er wordt geld uit de algemene reserve gehaald, maar het is een incidentele uitgave en een investering en impuls voor onze stad. Als wij kijken naar het plan met honderden parkeerplaatsen erbij, dan kunnen wij zeker akkoord gaan," aldus raadslid Sander Janssen.
Nico-Tom Pen van GroenLinks reageerde meteen op uitspraken van het VVD-raadslid Janssen als het gaat om creëren van extra parkeerplaatsen en de komst van een mogelijke mobiliteitshub: "We hebben een ontzettend woningtekort en alle ruimte nodig om woningen te bouwen. De doelgroep die straks in Hart van Zuid komt te wonen, heeft niet allemaal een eigen auto. Volgens mij moet de parkeernorm juist zo laag mogelijk zijn en moeten we de ruimte zo optimaal mogelijk benutten en zoveel mogelijk vergroenen."
Herman Groeneveld plaatste namens de ChristenUnie kanttekeningen. Ook hij wees erop dat de coalitie over kleinere bedragen vaak de boot heeft afgehouden, maar dat de gemeente aan de andere kant wel de regie moet pakken. "We hebben het hier over een belangrijk cultuurhistorisch project in Hengelo."
Lees verder onder de afbeelding.
VVD-wethouder Gerard Gerrits begreep dat de SP moeite heeft met de komst van een mobiliteitshub. "Ik vind het juist een hele mooie oplossing om gebruik te maken van het karakteristieke pand om het te behouden. We zien hier echt een kans en een mooie oplossing om het blik van de straat te krijgen. Daardoor creëren we juist extra ruimte voor een groene omgeving waar mensen zich thuisvoelen."
Fractievoorzitter en raadslid Glenn Dedecker van Lokaal Hengelo maakte de opmerking dat de politieke markt ging over de bestemmingreserve gebiedsontwikkeling KMS en niet over de inhoud van het omgevingsplan. "Een motie hoort niet thuis bij het reserveren van het geld." Daar was Vennegoor het niet mee eens: "We worden geacht in te stemmen met de bestemmingsreserve, maar wij maken een voorwaarde en willen dat de mogelijkheden onderzocht worden."
Wethouder Gerard Gerrits noemde het 'een non-issue noemde' en verwees naar het omgevingsprogramma van de KMS-locatie, waarin staat dat als er een betere plek is voor een mobiliteitshub, er naar gekeken wordt. "Dat is een toezegging die al op papier staat."
Dat bracht de SP'er niet op andere gedachten. "Naast dat ik het toch vreemd vind om zomaar 12,2 miljoen euro af te tikken als hamerstuk, wil ik het punt toch maken en blijf ik bij mijn mening," sloot Vennegoor af. "Wat mij betreft gaat het niet als hamerstuk naar de raad en komen we toch met een motie."