Verkeer
Stuur appje
Zoek

Twentse MS-patiënt Martin Vossebeld bedenkt met Joiny hip alternatief voor scootmobiel

Hij was net de 50 gepasseerd, toen Martin Vossebeld de diagnose multiple sclerose (MS) kreeg. Voor hem vette pech, maar voor anderen die in hetzelfde schuitje zitten, is het dat allerminst: Vossebeld is - dankzij zijn ziekte - als industrieel ontwerper namelijk verantwoordelijk voor een sexy versie van de scootmobiel, genaamd 'Joiny'. Een grote investeerder maakt dat er straks 20 van deze hippe karretje per week kunnen worden geproduceerd in een bedrijfshal in Ootmarsum.

Zelf rijdt hij er al een tijdje op. Hij heeft zelfs al enkele exemplaren versleten: "Ik moet hem natuurlijk testen. Kan-ie probleemloos de stoep op en af zonder om te vallen en hoe gedraagt-ie zich op oneffen terrein? Ik ben ermee naar de Zwarte Cross geweest en afgelopen weekend nog naar de Military. Nou, daar heb ik gezien wat modder met de Joiny doet, haha! Ik doe kortom veel dingen om te zien hoe hufterproof het ding is."

“Ik ben ermee naar de Zwarte Cross geweest en afgelopen weekend nog naar de Military. Nou, daar heb ik gezien wat modder met de Joiny doet, haha!”

Dat-ie onlangs z'n eerste Joiny-ongeluk kreeg, lag niet aan hem: "Op een rotonde in Borne werd ik compleet over het hoofd gezien door een automobilist. En dat is best bijzonder, want je zit een stuk hoger dan in een scootmobiel. Wat dat betreft, kun je de Joiny beter vergelijken met een e-bike. Gelukkig had ik na afloop nergens last van. Toen bleek dus dat de Joiny je in het verkeer beter beschermd dan je misschien zou denken."

Stigma

Toen de geboren Beckumer hoorde dat ie MS had, was het eerste dat-ie dacht: "Oh mijn god, moet ik nu al op een scootmobiel? Begrijp me goed, voor heel veel mensen is het een fantastische vinding, maar er rust ook wel een stigma op, zeker onder relatief jonge mensen. Daarbij kan-ie kantelen als je een stoep op of af rijdt."

“Ik ging met m'n vrouw de stad in en veel mensen richtten zich tot haar. Sterker nog, ze spraken zelfs met haar over mij.”

"Ik heb 'm zelf natuurlijk ook geprobeerd. Anders kun je er niet over meepraten. Een groot minpunt blijkt dat mensen je minder serieus nemen als je eenmaal scootmobieler bent. Ik ging met m'n vrouw de stad in en veel mensen richtten zich tot haar. Sterker nog, ze spraken zelfs met haar over mij. Daarbij heb je in een scootmobiel ook veel minder bewegingsruimte. Je voelt je al met al veel beperkter dan je feitelijk bent."

Half miljoen Nederlanders zit thuis

"We hebben onderzoek gedaan en daaruit bleek dat een half miljoen Nederlanders geen oplossing heeft voor zijn of haar mobiliteitsvraag. Met andere woorden: ze zitten thuis en zijn voor vrijwel alles afhankelijk van de mensen om hen heen. Een groot deel daarvan zal de Joiny als dé oplossing zien, is mijn verwachting."

icon_main_info_white_glyph

Groeiende doelgroep

Nederland telt steeds meer mensen die beperkt mobiel zijn. Deels door de snel vergrijzende samenleving, maar daarnaast kampen ook nog eens zo'n 5 à 600.000 Nederlanders met de gevolgen van een Covid-besmetting. Ook zij zijn niet meer in staat om te fietsen of de auto te pakken.

Samen met Michel Disselhorst ('hij helpt bij het vermarkten') en Han Kok ('weet alles van produceren') richtte Vossebeld het bedrijf Tragar BV op. Bij Steggink Metaal in Ootmarsum heeft het drietal een hal in gebruik waar jaarlijks maximaal 5.000 Joiny's gemaakt kunnen worden. Vorige week werd bekend dat de Nederlandse investeerder Grehamer Invest er veel geld in gaat steken.

Duitsland

Vossebeld: "Daarmee kunnen we de kosten die we nu gemaakt hebben financieren. We willen echter niet te snel groeien. Volgende investeringen willen we bekostigen uit de verkoop van Joiny's. We kunnen nu aan de vraag voldoen en hebben zelfs een kleine voorraad. Vanaf 2025 willen we ons ook op Duitsland gaan richten. Over enkele jaren moeten we daarom zeker opschalen."

icon_main_info_white_glyph

4.495 euro

Een Joiny kost nu 4.495 euro. Het is de bedoeling dat de prijs nog iets gaat stijgen. Er zijn gemeenten die de kosten (deels) vergoeden vanuit de Wmo, maar sommige gemeenten moeten die drempel nog over, vertelt Vossebeld: "Die hebben afspraken met bepaalde scootmobielmerken en zien de Joiny niet als scootmobiel. Volgens de regels is het dat echter wel. Je mag er bijvoorbeeld gewoon mee de winkel in."

Vossebeld zou zelf tot die half miljoen Nederlanders behoren die ongewild thuiszitten, als hij de Joiny niet tot z'n beschikking had. "Sinds ik door verlammingsverschijnselen aan de rechterkant van m'n lichaam een stok nodig bleek te hebben om nog te kunnen lopen, is de ziekte stabiel gebleven. Ik kan onder de huidige omstandigheden goed met de Joiny overweg. Mocht ik ook links klachten krijgen, dan kan dat een probleem worden."

Toekomst

Aan dat sombere perspectief denkt hij nog niet teveel. Wel is hij in z'n hoofd continu bezig met de doorontwikkeling van het voertuig, zodat ook nóg minder beperkte mensen er baat bij kunnen hebben. Of hij nu zelf ooit tot die doelgroep gaat behoren of niet.

241017 martin vossebeld 2 TRAGAR
Martin Vossebeld zou zelf tot die half miljoen Nederlanders behoren die ongewild thuiszitten, als hij de Joiny niet tot z'n beschikking had.
Beeld: TRAGAR BV
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.