A’j de ’n kroam van maakt, möj’t ok weer glad maak’n. Die Twentse spreuk is opgenomen het boekje Management in ’t Twents - Dan kan’t mooi kot- en is een aanbeveling voor managers die een bedrijfsstrategie moeten uitzetten. “Dit gaat over duurzaamheid. Als je bedrijf er een puinhoop van heeft gemaakt, moet je die opruimen”, zegt schrijver Mark de Lat in het programma Twents Kwartearken.
De schrijver lanceerde het boekje op de Military. Dat is niet voor niets, want jaarlijks verzamelen de Twentse ondernemers zich en masse op het hippisch evenement in Boekelo. En die zouden best baat kunnen hebben bij de wijze waarop De Lat het Twents inzet om directeuren, bedrijfsleiders en andersoortige ondernemers aan het denken te zetten. “We gebruiken Twentse spreuken om managementvragen te beantwoorden.”
Onze docente Adrie Hemmink introduceerde in het Twents Kwartearken - dat elke vrijdagmiddag vanaf 16.00 uur wordt uitgezonden in 1Twente Vandaag - de volgende Twente woorden en gezegden: töaterig, 't löp wa lös, remeantn. Het woord van de week werd aan de bezoekers van de Military voorgelegd: vosn höai. Bekijk deze video voor het goede antwoord.
In de taalquiz van vorige week werden de volgers van 't Twents Kwartearken uitgedaagd om de betekenis te raden van 'poesen oaver 't Sköttelke (loos geklets), kuiervolk (visite) en sprokkelboekse (takkenbos). Het woord van de week was krönnzommer (nazomer).
De vraag die in het boekje wordt opgeworpen is ‘Wat is jouw grootste droom voor je organisatie en hoe werk je daarnaartoe?’ In het Twents: ‘Aj’t nich doot, dan gebeurt het nich’. De Lat voelt zich thuis in zijn dialect. Hij was mede-eigenaar van een accountantsbureau, is lector op Saxion en strateeg en opinieleider op het gebied van duurzaamheid.
“Als ik het in ’t plat vertel, is het gemakkelijker. Dat gebeurde mij op een congres in Engeland. Kwam een Engelsman na afloop naar mij toe: ‘Ik kon alles volgen, ook wat je in het dialect zei.’
Management in ’t Twents is verkrijgbaar in de boekhandel. Schrijver is Mark de Lat. De illustraties zijn van de hand van Anne Winkelhuis. Van elk boekje dat wordt verkocht gaat twee euro naar ‘Twente tegen kanker’.
Het gaat volgens de schrijver nog een streepje verder. Dialect raakt de ziel; is de stellige overtuiging van De Lat. ‘Strategie moet je voelen en als je het voelt, kun je het doen.’ Juist daarom is het Twents een probaat middel om bedrijfsstrategieën uit te voeren, meent de Weerseloër.