Het belang van de samenwerking tussen Nederlandse en Duitse grensgemeenten, dat willen ze vandaag in Dinkelland aan koning Willem-Alexander laten zien. Een van die voorbeelden is een 44 kilometer lange fietsroute langs het Almelo-Nordhornkanaal. De 'Alte Kanalallee Naturtour' verbindt de grensgemeenten Nordhorn en Dinkelland.
Wethouder Benno Brand loop tevreden over het tweebaansfietspad langs het Almelo-Nordhornkanaal. "Dit was hiervoor slechts één baan", vertelt hij. "En dat leidde best vaak tot gevaarlijke situaties."
Vooral de overgang, zo'n 1,5 kilometer verderop. Want daar is de grens en op het Duitse grondgebied. Daar was geen smal paadje, maar een volwaardig breed fietspad dat plots versmalde bij de grens. "Toen zijn we gaan onderzoeken of dat niet anders kon."
Stadt Nordhorn en de gemeente Dinkelland bundelen de krachten. Ze stappen met hun plan - om er een doorlopende route van te maken - naar 'Europa'. Met succes, want ze krijgen geld om het plan uit te voeren. Een samenwerking tussen de buren is geboren.
"Het is goed om samen dat stapje extra te zetten", vindt de wethouder en doelt daarmee op het toerisme in de regio. Want Brand merkt dat het aanbieden van een lange fietsroute tot meer toeristen leidt. "Ook onze inwoners gaan via deze route een dagje naar Duitsland. Dus het gebeurt ook andersom."
Het fietspadproject is slechts een voorbeeld van een samenwerking tussen Nederlandse en Duitse gemeenten. Dat weet ook bondspresident Steinmeier. Omdat hij meer aandacht voor dit soort initiatieven wil, komt hij vandaag naar de grensregio en dus Denekamp. Om die boodschap ook aan Nederlandse zijde over te brengen, is op uitnodiging van Steinmeir ook koning Willem-Alexander van de partij.
Op veel gebieden zijn er gelijkenissen en dezelfde wensen, weet Brand. Toch wil dat niet zeggen dat de samenwerking vanzelf gaat. "Het is erg intensief, want je moet wel steeds alle neuzen dezelfde kant op hebben."
Twee jaar lang werkten Dinkelland en Nordhorn samen om de cultuurhistorische fietsroute samen te ontwikkelen. Aan de Nederlandse kant is een stuk van bijna 4,5 kilometer verbreed. Stadt Nordhorn heeft op haar beurt het groen langs de route aangepakt om de biodiversiteit te vergroten. Ook hebben de Oosterburen een fietstelstation geplaatst en een aanlegsteiger voor kano's gebouwd. Er allemaal op gericht om de route aantrekkelijker te maken voor toeristen.
Aan de Nederlandse kant ligt een turfschip. "Een replica", verduidelijkt de wethouder direct. "
Het is symbolisch, om het cultuurhistorische verhaal bij dit kanaal te vertellen. Vroeger voeren deze schepen over het kanaal. Het is niet onze bedoeling geweest om er weer scheepvaart te laten terugkeren, maar het hoort wel bij de geschiedenis van dit kanaal."
Als je hem naar de samenwerking vraagt, is Brand stellig. "De grensregio kan niet zonder grensoverstijgende samenwerkingen. Niet op het gebied van mobiliteit, economie of toerisme. De relatie tussen Nederland en Duitsland is belangrijk. Zeker in deze regio."