Amerika, Engeland, Brazilië en zelfs India. Het zijn een paar van de landen waar Enschedeër Roy Jonathans allemaal heeft opgetreden. Roy is choreograaf en heeft over de hele wereld gedanst met voorstellingen, maar één plek ontbrak nog: zijn eigen geboorteplaats. Daar gaat snel verandering in komen. Zijn nieuwste choreografie, voor de voorstelling De Mol en de Paradijsvogel, zal deze zaterdagavond te zien zijn in het Wilminktheater.
Jonathans' fascinatie voor dans begint op een onverwachte manier. “Ik hield vroeger eigenlijk helemaal niet van bewegen”, vertelt hij. “Maar toen ik videoclips van Janet Jackson op de televisiezenders MTV en TMF zag, dacht ik: dat wil ik doen.” Die vanuit daar begonnen passie leidt hem uiteindelijk naar een wereldwijde carrière, maar zijn roots liggen in Enschede.
Hoewel Jonathans nu vooral bekendstaat als internationaal erkende choreograaf, begon hij als danser. “Ik denk dat je eerst een danser moet zijn om een goede choreograaf te worden”, legt hij uit. “Het is belangrijk om te weten hoe het is om op het podium te staan.”
Als Jonathans negentien jaar oud is - nu zo'n vijfentwintig jaar geleden - geeft hij streetdancelessen in Enschede, Hengelo en Almelo. “Na mijn schooltijd wist ik niet wat ik precies wilde gaan doen en dansles geven vond ik heel tof. Daar heb ik hele goede herinneringen aan. Ik had toen ook een streetdanceteam waarmee we Nederlands kampioen zijn geworden.”
Dat Jonathans getalenteerd danser is, blijkt ook uit het feit dat hij achtergronddanser is geweest bij grote shows. Bij onder meer het talentenprogramma Idols, concerten van De Toppers en van Frans Bauer was hij onderdeel van het ‘levende decor’, zoals hij het zelf noemt. “Ik vond dat altijd wel fijn: ik deed gewoon mijn ding op het podium.”
Toch blijkt zijn makershart sterker te zijn dan zijn dansershart. “Dansen vond ik altijd leuk, maar het creëren nog leuker. Eigenlijk heb ik dat altijd al gedaan: dat begon al vroeg tijdens playbackshows op de lagere school. Daar dacht ik nooit zo over na, dat gebeurde gewoon. Op wat latere leeftijd vroegen steeds meer mensen me om iets voor hen te maken, en zo is het begonnen.”
Zijn carrière krijgt een vliegende start wanneer hij meewerkt aan de choreografie van het eerste seizoen van ‘So You Think You Can Dance’. “Dat was mijn eerste écht grote project. Voor het eerst dat mijn werk op televisie te zien was”, vertelt hij nog even trots als toen. Later waagt Jonathans de sprong naar Los Angeles, waar hij een open auditie doet voor shows van zijn idool Janet Jackson. “Ik was Nederlands kampioen streetdancen, dus ik dacht dat ik klaar was voor Janet Jackson. Maar toen ik daar stond met duizenden anderen, realiseerde ik me dat het misschien toch niet zo was,” lacht hij.
Terug in Nederland meldt de Enschedeër zich aan voor de dansacademie van Lucia Marthas in Amsterdam. “Ik heb op de academie veel geleerd, maar toen ik het gevoel had daar uitgeleerd te zijn, ben ik toch weer terug gegaan naar Los Angeles.” Uiteindelijk doet hij daar auditie voor een agency, waar hij samen met maar elf anderen wordt geselecteerd uit ruim achthonderd deelnemers. Achteraf blijkt het moeilijk om een Green Card te krijgen en zich definitief in Amerika te vestigen. “Dat kostte veel geld”, legt de danser uit.
Lees verder onder de afbeelding.
Niet alleen Amerika, maar ook landen als Engeland, Brazilië en zelfs India komen op zijn lijstje. Jonathans werkt een tijdje voor het sportmerk Asics, waarvoor hij als danser bij allerlei internationale presentaties wordt ingevlogen. “Dat waren soort dansende modeshows, om bijvoorbeeld een nieuw model schoen of gehele nieuwe collecties te presenteren.” In India ontvangt de danser een zogeheten ‘Bollywoodlicensie’. “Twee à drie weken lang kreeg ik intensief les van verschillende goeroes. Ik ben altijd in voor nieuwe uitdagingen.”
Ondanks zijn vele internationale optredens, is Jonathans recentelijk vooral actief in Nederland, en dan met name in het theater. In april wordt zijn werk bekroond met de prestigieuze Musical Award voor ‘Beste Choreografie’ voor de musical Bonnie, over slavernij in Suriname. “Ik doe dit vak al 25 jaar, maar dit was mijn eerste award ooit. Mijn grootste beloning was altijd dat ik dit werk nog steeds mag doen. Maar het winnen van de prijs voelde als een bevestiging dat mijn werk echt wordt gewaardeerd,” zegt Jonathans trots.
De internationale choreograaf en danser staat dit weekend voor het eerst met een voorstelling in zijn eigen geboortestad. Hij maakt zijn debuut in Enschede met ‘De Mol en de Paradijsvogel’. De voorstelling vertelt het verhaal van de bekende Nederlandse acteur Albert Mol en een jonge vluchteling uit Syrië. “Albert Mol was een van de eerste mensen in Nederland die openlijk voor zijn homoseksualiteit uitkwam. Hij is daar nooit voor gewaardeerd. Het is een belangrijk verhaal over relaties tussen mensen en de vraag of je iets hebt betekend in het leven.”
Lees verder onder de afbeelding.
Voor Jonathans is het bijzonder om met deze productie in zijn eigen stad op te treden. De choreografie van De Mol en de Paradijsvogel omvat een breed scala aan emoties. “Ik probeer altijd bewegingen te vinden die passen bij de gevoelens die de muziek oproept. Sommige nummers zijn grappig, anderen emotioneel of beladen. De uitdaging is om die emoties door dans te versterken.”
De voorstelling 'De Mol en de Paradijsvogel' is zaterdagavond 19 oktober om 20.00 uur te zien in het Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede. Er zijn nog kaarten te bestellen via de website van het Wilminktheater.