De Hengelose gemeenteraad heeft woensdagavond ingestemd met het plan om 12,2 miljoen euro vrij te maken voor de ontwikkeling van het voormalige Stork-complex, inclusief een zogenaamde 'mobiliteitshub'. Deze hub moet onder meer ruimte bieden voor zeshonderd auto's. Het geld komt van de goedgevulde spaarrekening van de gemeente en moet ervoor zorgen dat het industriële gebied wordt omgetoverd tot een moderne woonwijk.
Met het vrijgemaakte budget is de omtovering van het immense fabriekscomplex weer een stap dichterbij. Het geld komt van de algemene reserve, wat kan worden gezien als de spaarrekening van de gemeente, en zal worden gereserveerd voor de ontwikkeling van de verschillende fabriekshallen.
Het Stork-complex, dat door de gemeente tegenwoordig kortweg KMS (afkorting van Koninklijke Machinefabriek Stork) wordt genoemd, moet een belangrijk onderdeel worden van de plannen om Hengelo uit te breiden naar 100.000 inwoners. Twente wil zich verder ontwikkelen tot een regio waar innovatieve technologische bedrijven zich kunnen vestigen. Daarvoor is genoeg woonruimte nodig om mensen te huisvesten.
De voormalige machinefabriek speelde een grote rol in de geschiedenis van de stad en wordt gezien als belangrijk onderdeel van het Hengelose DNA. Door de komst van de fabriek medio negentiende eeuw groeide Hengelo van een dorp naar een middelgrote stad.
Dat de raad hiermee zou instemmen, was geen verrassing: tijdens een politieke markt over dit thema werd al duidelijk dat alle fracties blij zijn dat het complex een nieuwe invulling krijgt. Toch bleek eerder, zowel tijdens de politieke markt als bij een eerdere raadsvergadering, dat de SP, GroenLinks, Hengelose Burgers en Forum voor Democratie zich zorgen maken over de zogenaamde 'mobiliteitshub' in Hal 44, waar ruimte moet komen voor ruim zeshonderd auto's.
Volgens SP-raadslid Gerard Vennegoor zijn er genoeg andere alternatieven om te parkeren, en is de hal beter geschikt voor een andere invulling: "Behoud deze indrukwekkende hal voor publiekstrekkende functies, omdat we nooit meer zo'n mooie kans krijgen."
Vennegoor diende samen met Hengelose Burgers en Forum voor Democratie een motie in om af te zien van het gebruik van de hal als parkeerplaats. Ook kon de SP op bijval rekenen van GroenLinks. "Wij vinden het jammer dat binnenstedelijke ruimte moet worden opgeofferd voor meer parkeerplaatsen", zegt GroenLinks-raadslid Nico-Tom Pen. Het raadslid zegt dat het pand voor betere doeleinden gebruikt kan worden.
De VVD ziet de parkeerplaatsen in de hal juist als een uitkomst. "De omliggende wijken zuchten al onder de parkeerdruk van het ROC. Mensen zullen met de auto blijven komen", zegt VVD'er Sander Janssen. Voor de ambitieuze plannen van de stad zijn de parkeerplaatsen juist hard nodig, vindt Janssen: "Ik hoop dat heel Enschede leegrijdt om naar onze mooie stad te komen."
Lees verder onder de afbeelding.
Hengelose Burgers-raadslid Herbert Capelle diende een motie in om één plan te verzinnen voor zowel de binnenstad als Hart van Zuid. Onderdeel daarvan was een wedstrijd voor een nieuwe naam voor het gebied. Zelf opperde hij eerder al 'Hengelo City'. De motie werd weggestemd. Volgens de wethouder is er al een combinatie gemaakt tussen de binnenstad en Hart van Zuid. De naam Hart van Zuid is volgens Gerrits al een begrip en het is niet verstandig om die aan te passen.