Lokaal Hengelo heeft zich vastgebeten in de plaatselijke verkeersveiligheid. Na de afgelopen maanden regelmatig vragen te hebben gesteld over de gemeentelijke aanpak hiervan, kwam er deze week een uitgebreide beantwoording door het college van B en W. Daaruit blijkt dat de betegelde fietspaden in de Hasseler Es een gladde asfaltlaag krijgen en dat de gewraakte oversteek in de Oldenzaalsestraat veiliger wordt.
Fractievoorzitter Glenn Dedecker is blij met alle toezeggingen, maar blijft waakzaam: "Ik vraag me af of het verkeersbeleid wel die urgentie heeft, zoals men die claimt." Het raadslid laat weten dat het thema zijn voortdurende aandacht blijft houden, omdat het aantal verkeersslachtoffers nog altijd stijgende is. Deze week maakte Rijkswaterstaat de nieuwe cijfers bekend. In 2023 werden 685 verkeersongevallen gemeld bij de politie in Hengelo. Dat is het hoogste aantal sinds 2019. Van al die ongevallen had er één een dodelijke afloop en eindigden er 142 met letsel.
Dedecker: "We zijn er dus nog lang niet. Het liefst hadden we op elke individuele situatie die we geschetst hebben een oplossing gezien, maar dat was gezien de omvang niet haalbaar. We hebben dan ook samengezeten om te bespreken wat wél mogelijk was."
Nou, wat was er dan zoal mogelijk? Op de meeste plekken waar iets gaat gebeuren, maakt dat deel uit van plannen die er al liggen. Neem de Bankastraat. Momenteel wordt die belangrijke weg, waarlangs de fietssnelweg F35 loopt, ingrijpend gereconstrueerd tot een 30km/h-weg.
In Groot-Driene wordt nu gewerkt aan een rotonde op de kruising Laan van Driene / P.C. Hooftlaan. Dit moet zorgen voor een veiligere fietsoversteek en een betere bereikbaarheid van de wijk en de nog te ontwikkelen Campus Driene. De rotonde is met inbreng van de Fietsersbond tot stand gekomen.
In de Hasseler Es worden volgend jaar de fietspaden verbeterd, schrijft de gemeente: "Op achttien verschillende plekken worden werkzaamheden uitgevoerd, zoals het aanbrengen van drempels en het vervangen van de weinig comfortabele klinkerverharding door asfalt. Daarnaast krijgen de fietsers op meer plekken voorrang."
De gewraakte fietsoversteek in de Oldenzaalsestraat ter hoogte van tankstation TinQ wordt volgend jaar veiliger gemaakt door een rijbaanreconstructie. Binnen één jaar tijd zijn daar twee zware ongelukken gebeurd, waarbij een 14-jarig meisje om het leven kwam (juni 2022) en een ander 14-jarig meisje (juni 2023) zwaargewond raakte.
Nog dit jaar worden de oude verkeersregelinstallaties op drie kruispunten in de Geerdinksweg vervangen voor nieuwe. Hierdoor moet de wachttijd voor fietsers afnemen, waardoor ze minder geneigd zijn door rood te rijden. Het gaat om de kruisingen met de Woolderesweg, de Deldenerstraat en de Oelerweg.
De gemeente laat weten 'voortdurend in overleg te zijn met verschillende partijen in de wijken over onveilige verkeerssituaties'. Een voorbeeld hiervan zijn zogeten 'wijkschouwen', waarbij wethouder en verkeersambtenaren met afgevaardigden uit de wijk een rondje door de wijk fietsen om gevaarlijke plekken van nabij te bekijken: "Een verbeterpunt dat in de wijkschouw Hengelose Es veelvuldig naar voren kwam, is de fietsoversteek Kleispoor - Weusthag. Deze wordt door bewoners als onveilig ervaren. In de SPVanalyse (Strategisch Plan Verkeersveiligheid) kwam deze locatie ook naar voren, en in de zomernota is er voor 2025 geld beschikbaar gesteld om de oversteek veiliger te maken."
De gemeente laat weten de bemoeienis door Lokaal Hengelo te waarderen: "Verkeersveiligheid is een gezamenlijke verantwoordelijkheid en deze gesprekken dragen bij aan het realiseren van verbeteringen."
De volledige beantwoording aan Lokaal Hengelo is hier te lezen.
Nog even terug naar de cijfers. Bij 134 ongevallen in Hengelo was vorig jaar een fietser betrokken. Bij meer dan de helft daarvan (75) raakten één of meer mensen gewond. Verhoudingsgewijs telt Hengelo veel fietsongelukken. Dat verklaart volgens Dedecker dan ook het percentage Hengeloërs (51%) dat de stad nog altijd als verkeersonveilig bestempelt.