Via een omweg krijgt Vliegveld Twenthe Evenementenlocatie alsnog toestemming om (een zeer beperkt aantal) evenementen te ontplooien op De Strip, ofwel de taxibaan van de voormalige vliegbasis. Hoewel het huidige bestemmingsplan dat niet toestaat, gaat het Enschedese college van B&W overstag. Het is een derde poging om evenementen op De Strip mogelijk te maken, al gaat het om een uitgeklede variant. Normaal gesproken moet de gemeenteraad nog groen licht geven, maar op basis van een bijzondere regel gebeurt dat in dit geval niet.
Voor wie de 'soap' rondom de oude militaire basis niet helder op het netvlies heeft, een korte samenvatting. Ondernemer Jan van Eck schafte het 50 hectare stuk grond zo'n tien jaar geleden aan om er een evenemententerrein van te maken. In het zicht van de haven werd het bestemmingsplan (net als vele andere plannen in het land) met een pennenstreek van tafel gehaald, vanwege een gebrekkige onderbouwing voor de stikstofdepositie. Vier jaar - en dikke dossiers - later is een aangepast plan opnieuw bij de Raad van State gestrand vanwege de stikstofberekeningen.
Initiatiefnemer Vliegveld Twenthe Evenementenlocatie (VTE) en de gemeente Enschede hebben zich er inmiddels bij neergelegd dat er met het huidige stikstofbeleid geen evenementenplan voor 500.000 bezoekers per jaar komt, dat ook de juridische toets doorstaat. Om een 'minimale exploitatie' voor de ondernemer mogelijk te maken, is er afgelopen half jaar gekeken naar wat er wél kan.
In het plan dat VTE heeft ingediend zijn er per jaar slechts nog 5 dagen met grootschalige evenementen mogelijk. Daarbij gaat het om 3 dagen met verkoopevenementen, zoals een boekenfestijn of modebeurs. En daarnaast nog 2 dagen met muziekfestivals (zoals Onder de Radar) en 1 dag in het teken van een evenement met verbrandingsmotoren (zoals dragraces). Verder blijven kampeerevenementen mogelijk, net als kleinschalige activiteiten zoals congressen, borrels, bruiloften en rondleidingen.
Met de aangepaste plannen is ook het geschatte aantal bezoekers enorm bijgesteld. Hoewel er in de aanvraag geen harde aantallen worden genoemd, wordt er rekening gehouden met maximaal zo'n 45.000 auto's en duizend bussen op jaarbasis.
Wat er ook is veranderd ten opzichte van de gesneuvelde bestemmingsplannen is dat de nieuwe vergunningaanvraag het slopen van gebouwen, realiseren van nieuwbouw, aanleggen van
verhardingen, opslag (met uitzondering bier), leisure, en het gebruik van vuurwerk niet mogelijk maakt.
Het college verleent een 'omgevingsvergunning met projectafwijkingsbesluit'. Dat houdt in dat, hoewel het bestemmingsplan evenementen niet mogelijk maakt, er toch toestemming wordt gegeven. Normaal gesproken moet er bij zo'n afwijking wel toestemming zijn van de gemeenteraad, maar er zijn enkele uitzonderingen.
Eén van die uitzonderingen: ontwikkelingen die passen binnen de aanbevelingen van de zogeheten Commissie Wientjes. Onder leiding van Bernard Wientjes is er in 2014 een toekomstvisie voor het luchthavengebied opgesteld, waarbij evenementen ook als pijler zijn benoemd.
Kortom, de gemeenteraad hoeft niets te vinden van het verlenen van een vergunning voor evenementen op de voormalige Vliegbasis Twenthe. Wel kan het onderwerp door raadsfracties worden aangemeld als bespreekstuk in de vergadering van stadsdeelcommissie Noord.
De vergunning wordt zes weken ter inzage gelegd. Belanghebbenden, zoals omwonenden en natuurorganisaties, kunnen in die tijd wel beroep aantekenen tegen de vergunning.