Sinds vier maanden kunnen mensen in Hengelo weer gebruik maken van deelscooters. Zelfs voor ritjes van Hengelo naar Enschede en omgekeerd. Het bedrijf Felyx heeft in beide steden samen 350 scooters rijden. Zowel het bedrijf als de gemeente Hengelo zijn tevreden over hoe het nu gaat, maar raadslid Edith van der Brugh van Pro Hengelo trekt aan de bel: "Soms staan ze erg in de weg of ontnemen ze je het zicht op de weg. Vooral voor ouderen kan het dan gevaarlijk worden."
Dat is dan op locaties in de stad, waar ze buiten een zogeheten 'hub' achtergelaten kunnen worden. Dat zijn grofweg gezegd de wijken die grenzen aan het centrum en een deel van Groot-Driene. In de binnenstad zelf (bij de schouwburg, bij Thiemsbrug en bij Metropool) en in andere wijken van Hengelo zijn tientallen hubs te vinden, vaak bij bushaltes, waar gebruikers de rit met hun scooter alleen kunnen beëindigen als ze in die hub staan.
Het systeem werkt met 'geofencing'; de voertuigen zijn uitgerust met gps-trackers. De rit kan alleen maar worden beëindigd binnen een bepaalde zone. Dat is in die hubs of in die wijken net buiten het centrum waar geen hubs zijn ingesteld. In feite moet je die wijken als één grote hub zien.
En juist in die wijken vormen verkeerd geparkeerde scooters volgens Van der Brugh het probleem: "Ze staan daar soms midden op de stoep. Je kunt er dan maar moeilijk langs. Of ze staan zo geparkeerd dat ze je het zicht op het andere verkeer ontnemen. Vooral voor minder mobiele mensen kan dat een groot probleem zijn. Meestal gaat het dan om scooters van Felyx, soms om fietsen van Bolt."
Bij de gemeente herkennen ze zich niet in de klachten. "We ontvangen af en toe meldingen van overlast door foutgeparkeerde voertuigen. Deze meldingen worden doorgegeven aan de betreffende aanbieder. Die zorgt ervoor dat de melding binnen 24 uur worden opgelost", aldus een woordvoerder.
Lees verder onder de afbeelding.
Volgens Van der Brugh is dat niet altijd het geval: "Ik heb wel eens zo'n melding gedaan. Dan zeggen ze inderdaad dat het binnen 24 uur wordt opgelost, maar twee weken later staat het ding er nog."
Het correct parkeren van fiets, scooter of auto is volgens de gemeente de verantwoordelijkheid van de gebruiker. In delen in de stad waar hubs zijn ingesteld, mag het geen probleem zijn, omdat de teller blijft lopen als een voertuig buiten die hub is achtergelaten.
Echter, in de wijken rond het centrum waar zulke hubs er niet zijn, kan iedereen zijn deelvoertuig letterlijk overal achterlaten. En dat is waar Van der Brugh zich dus aan stoort: "Deelvervoer an sich is prima, maar het mag niet zo zijn dat met de mobiliteit van de een, de mobiliteit van de ander afneemt."
Vorig jaar presenteerde verkeerswethouder Hanneke Steen vol trots drie speciale parkeervakken (hubs) in de binnenstad. Daarover zei ze toen: "Met deze parkeervakken willen we verrommeling van de openbare ruimte in en rondom de binnenstad en overlast van foutgeparkeerde deelvoertuigen tegengaan. Via deze weg vraag ik gebruikers van het deelvervoer om hier ook in de wijken rekening mee te houden. Parkeer je deelscooter of -fiets op een plek waar deze niet in de weg staat."
Volgens de gemeente gaat dit momenteel behoorlijk goed, maar Edith van der Brugh blijft de vinger aan de pols houden: "Ik heb hierover vragen gesteld aan het college van B en W en ook antwoord gehad. Maar die antwoorden stellen me nog niet 100% gerust. Ik ga binnenkort zelf maar eens zo'n scooter huren en kijken waar ik 'm allemaal kan stallen en waar niet."
Vorig jaar verdwenen achtereenvolgens de aanbieders van deelscooters Bolt, Check en Felyx uit de stad, maar laatstgenoemde is sinds deze zomer weer terug. Het bedrijf kreeg een vergunning voor vier jaar. Omdat Felyx ook in Enschede actief is, zijn er ritjes mogelijk tussen beide steden. Hengelo telt 50 scooters, Enschede 300. Felyxmedewerkers zorgen dat die verhouding zo blijft, zorgen dat verkeerd geparkeerde scooters worden verplaatst en zorgen dat de accu's worden bijgeladen. Meer informatie over deelvervoer in Hengelo? Kijk op www.hengelo.nl/deelvervoer. Via het landelijke platform https://dashboarddeelmobiliteit.nl is te zien waar in Nederland welke deelvoertuigen (fiets, scooter en auto) beschikbaar zijn.
Het vergunningsstelsel in Hengelo biedt ruimte aan twee aanbieders van deelfietsen en twee van deelscooters. Aangezien er in Hengelo alleen scooters van Felyx en fietsen van Bolt rondrijden, is er nog ruimte voor nieuwe aanbieders. De woordvoerder kan niet zeggen, wanneer aanbieders de kans krijgen zich in te schrijven: "Dat kan zodra we de vergunning weer openstellen. Geen idee of dat op korte termijn gaat gebeuren."