Ruim vier maanden na het zware ongeluk op de Enschedesestraat ter hoogte van de Kettingbrugweg is het onderzoek nog altijd niet afgerond. Hoeveel te hard reed de bestuurder van de fonkelnieuwe en peperdure BMW M7 en hoe belandde hij op de busbaan, waar hij een lijnbus ramde? Vier maanden na de crash werkt de politie nog altijd aan het onderzoek en heeft de verzekeraar van de automobilist nog altijd geen aansprakelijkheid erkend.
Het ongeval haalt uitgebreid het nieuws. De automobilist, eigenaar van een afhaalrestaurant in Enschede, heeft de BMW met een cataloguswaarde van een slordige twee ton nog maar net twee weken, als het op een zaterdagochtend even voor het middaguur faliekant misgaat. Door onbekende oorzaak komt hij in Hengelo op de Enschedesestraat – ter hoogte van de Kettingbrug – op de busbaan terecht. Waar de bolide zich frontaal in een tegemoetkomende lijnbus boort.
De neus van de BMW wordt totaal weggeslagen en de bestuurder raakt zwaargewond. Hij overleeft het maar net. In de bus vallen meerdere gewonden. Vijf van hen hebben zich met uiteenlopende verwondingen gemeld bij de Hengelose letselschade-expert Yme Drost.
In een getuigenoproep meldt de politie dat de bestuurder opvallend rijgedrag vertoonde. Meteen na de crash deden verhalen de ronde dat de BMW-chauffeur onder invloed zou verkeren. Er zijn bloedtesten gedaan, maar onduidelijk is nog wat die hebben uitgewezen.
Wel maakte de politie melding dat de auto 'met flinke snelheid' de stadsbus heeft geramd. Ooggetuigen weten naderhand te vertellen hoe de chauffeur met een noodgang alles en iedereen voorbij jakkert en vervolgens de busbaan oprijdt. "Dit kon niet anders dan fout gaan", vertelt een collega-weggebruiker tegen Omroep Oost.
Maar de snelheid zoals die naderhand door de technische recherche is becijferd, zal waarschijnlijk pas tijdens een eventuele rechtszaak aan de orde komen.
Behalve botbreuken en whiplash-achtige klachten kampen meerdere buspassagiers tot op de dag van vandaag met de mentale gevolgen van de aanrijding. Yme Drost was kort na het ongeval vrij stellig. Hij zag dit als een ABC'tje en was ervan overtuigd dat de BMW-rijder zich op termijn voor de rechter zal moeten verantwoorden.
Dat is hij eigenlijk nog steeds. Maar de verzekeraar van de bewuste automobilist houdt vooralsnog de boot af. "Het is niet zo dat ze aansprakelijkheid van de hand wijzen, maar tegelijk erkennen ze die ook niet", aldus Drost.
"Reden: ze hebben een eigen onderzoek ingesteld. En dat is blijkbaar nog altijd gaande. Toch wel opmerkelijk, want volgens de Gedragscode Behandeling Letselschade moet een verzekeraar binnen drie maanden duidelijk maken wat het standpunt is. Vooralsnog weten we echter officieel nog steeds niet hoe de verzekeraar er tegenaan kijkt."
Wel hebben de slachtoffers volgens Drost een voorschot uitgekeerd gekregen. "En ze hebben een bloemetje of andere attentie ontvangen. Niet echt gebruikelijk in dit soort zaken, maar wel zeer attent van deze verzekeraar."
"Uit het schadebeeld van de vernielde lijnbus en de BMW blijkt dat hij veel te hard moet hebben gereden", aldus de letselschade-expert. "Dat zal ongetwijfeld worden ondersteund door de gegevens afkomstig van de boordcomputer van zijn auto die door de technische recherche is uitgelezen. Bovendien heeft de politie videobeelden van meerdere camera's veilig weten te stellen, waaronder de beelden van camera's die in de bus hingen."
Los van het onderzoek door de verzekeraar is ook het politieonderzoek nog altijd niet afgerond, antwoordt woordvoerster Linda Bouwman op vragen van Omroep Oost. "Het onderzoek neemt tijd in beslag omdat het zorgvuldig uitgevoerd moet worden en er veel betrokken partijen gehoord moeten worden. Daardoor is er op dit moment nog geen update beschikbaar."
Op vragen over het onderzoek of de BMW-rijder onder invloed verkeerde, wil de politie niet ingaan. "Ik kan op dit moment geen verdere inhoudelijke mededelingen doen, inclusief speculaties over de bestuurder", aldus de politiewoordvoerster.
De verzekeraar laat weten niet in te kunnen gaan op vragen. "We doen nooit publieke uitspraken over wie wel of niet bij ons is verzekerd. Dat geldt ook voor de afhandeling van individuele schadegevallen. Het staat direct betrokkenen vrij om hun bevindingen te delen, maar vanuit privacy-oogpunt is dat niet aan ons."
Advocaat Umut Ural, raadsman van de BMW-bestuurder, laat weten dat hij in dit stadium niet wil reageren.