De rioolwaterzuiveringsinstallatie (rwzi) naast de Grolsch Veste draait straks voor een belangrijk deel op elektriciteit die is opgewekt boven nabijgelegen parkeerplekken. Althans, dat is de bedoeling van de zogeheten 'solar parking' die is voorzien op de parkeerplaats bij de IJsbaan Twente. Het project krijgt wel een iets andere invulling dan vooraf bedacht.
In de eerste schetsen van de solar parking waren er ook zonnepanelen voorzien op een deel van de parkeerplaatsen bij de Grolsch Veste. Maar in overleg met FC Twente is dat deel van het project volgens de gemeente 'mede vanwege praktische afwegingen' geschrapt. In het aangepaste plan zijn daarom ook de rijbanen op het parkeerterrein van de ijsbaan overdekt.
Er wordt al jaren gesproken over een zonnepark boven de parkeerplaatsen van Twente Village (het gebied Grolsch Veste, GoPlanet en ijsbaan). Als probleem werd gezien dat er vanwege netcongestie niet teruggeleverd kan worden op het elekrticiteitsnet.
Daarom is er gezocht naar een geschikte directe afnemer. De rioolwaterzuiveringsinstallatie van waterschap Vechtstromen aan de Lonnekerbrugstraat staat in feite altijd 'aan' en verbruikt zoveel stroom, dat waarschijnlijk 99,5 procent van de energie van de solar parking direct kan worden gebruikt.
Saillant is dat Twente Board eerder dit jaar nog een subsidie in het vooruitzicht stelde voor een batterij als de gemeente zelf 6 ton zelf zou inleggen. De prijs van zo'n containerbatterij wordt op 2 miljoen euro geschat. Die zou dan de 'overtollige' elektriciteit van het zonnedak moeten opslaan, zodat afnemers er op een later moment gebruik van kunnen maken.
Lees verder onder de afbeelding.
Nu de rioolwaterzuivering bijna de volledige opwekcapaciteit van de beoogde solar parking continu zal benutten, lijkt een batterij niet langer nodig. Een woordvoerder van de gemeente bevestigt dat een potentiële afnemer van de batterijstroom zich vanwege 'economische redenen' heeft teruggetrokken en dat daarom vol is ingezet op afname door de rwzi.
Toch wordt er nog altijd gezocht naar een manier om een batterij op het bedrijventerrein (Kennispark Twente) in te zetten. De subsidie is dus nog niet ingetrokken. Hoe zo'n project eruit moet zien, is nog niet duidelijk. Een van de opties is om één aansluiting op het elektriciteitsnet voor meerdere bedrijven te gebruiken. De beschikbare stroom wordt in zo'n geval efficiënt verdeeld. Op dit moment wordt de haalbaarheid daarvan onderzocht.
Behalve Twente Village, heeft de gemeente Enschede meerdere parkeerplaatsen in gedachten voor zonnepanelen.
P+R Zuiderval: Terugleveren op het elektriciteitsnet is ook hier geen optie. De brandweerkazerne was in beeld als directe afnemer, maar in de praktijk blijkt dat ingewikkeld. De Park & Ride aan de Zuiderval wordt opnieuw ingericht, als zogeheten mobiliteitshub. Het idee is om een kleiner aantal zonnepanelen te plaatsen die enkele elektrische laadpalen inclusief accu voorzien van energie.
Diekman: Een met zonnepanelen overdekte parkeerplaats is nog in de onderzoeksfase en wort afgestemd op de bouw van het nieuwe zwembad.
WC Wesselerbrink: In 2025 worden vervolggesprekken gevoerd met de vastgoedeigenaar van het winkelcentrum over de haalbaarheid van een zonnecarport.
P+R Noord: De parkeerplaats tegenover voetbalclub CVV Sparta is in beeld als Park & Ride-locatie. Een zonnedak is wenselijk, maar dan moet er wel een afnemer zijn. Gedacht wordt aan de toekomstige nieuwe sportaccommodatie (Sparta, TVV, Phenix en Vosta), maar daarvoor is het nu nog te vroeg.