Bezoekers van het centrum worden bij de entree welkom geheten met een feestelijk verlicht ‘Heerlijk Almelo’ boven de straat. Ook de drie wiebertjes van het stadslogo ontbreken niet. De prachtig verlichte kerstbal op de Koornmarkt geldt als een ware blikvanger.
Op initiatief van de gemeente hebben onder andere diverse lokale bedrijven, culturele organisaties en onderwijsinstellingen het nieuwe concept van stadpromotie ontwikkeld. Het eerste wapenfeit was deze week zichtbaar met het uitdragen van de nieuwe slogan ‘Heerlijk Almelo’. Ook de immense, warmverlichte kerstbal op de Koormarkt moet bezoekers naar de binnenstad lokken.
De nieuwe feestverlichting staat overigens los van het citymarketing concept waar de gemeente de knip voor trekt. ”De Stichting Sfeerverlichting Binnenstad Almelo is verantwoordelijk voor de feestverlichting”, verduidelijkt centrummanager binnenstad Yvonne Aman van het CAA (Centrum Almelo Aktief). ”Het installeren van de verlichte kerstbal en de eerste feestverlichting volgens het concept Heerlijk Almelo viel wel mooi samen. Daar hadden we ook een beetje op gehoopt.”
De eerste reacties van ondernemers en publiek zijn lovend, verzekert Aman. Dat is ook op sociale media te zien waar je nauwelijks negatieve uitingen tegenkomt. De gemeente nam conceptontwikkelaar Ronald Bolderman in de arm, die bij het in de steigers zetten van een geheel nieuwe vorm van stadspromotie gebruikt maakte van de interactie met Almeloërs om gezamenlijk naar een vernieuwend concept toe te werken. ”De Almeloër zelf kan als geen ander aangeven wat er in de stad speelt en leeft en waarom je in Almelo moet zijn. De werkgroep heeft in het voortraject een belangrijke stempel op het concept gedrukt”, verzekert Bolderman.
Daar hebben ook ondernemers een stem in gehad. Aman: "En die kunnen onder meer gebruik maken van de toolbox op de website van Heerlijk Almelo om stadspromotie in hun product te verwerken. Van die toolbox kan overigens iedereen gebruik maken die op de een of andere wijze Almelo-promotie in z’n idee wil opnemen. Het concept is echt goed ontvangen en er zijn hier en daar al ondernemers mee aan de slag gegaan.”
Aman noemt ook nog maar eens het gratis parkeren van een aantal uren op de donderdag, vrijdag en zaterdag (zondag de gehele dag gratis) als belangrijk exponent van stadspromotie. ”Aantrekkelijke parkeertarieven nabij het centrum vormen een wezenlijk onderdeel van de citymarketing. Het past binnen het concept Heerlijk Almelo waarmee Almelo inzet op ook bezoekers van buiten de stad.”
Een van de handvatten in de toolbox van Heerlijk Almelo zijn de woordspelingen met de plaatsnaam. Het CAA trapt af door de verlichte ‘kerstAlmelo’ op de Koormarkt op deze woordspeling aan te kondigen. Begin december wordt de grote kerstboom weer opgetuigd nabij restaurant Kreta en ook de fonteinen in de havenkom zullen snel weer de aandacht trekken van voorbijgangers. Originele combinaties met de naam Almelo zijn welkom.
(www.heerlijkalmelo.nl)