Een uur gratis parkeren in de Oldenzaalse binnenstad zit er (voorlopig) niet in. Een uitgebreid onderzoek in opdracht van de Stadsnoabers heeft volgens het gemeentebestuur uitgewezen dat aan zo’n maatregel te veel nadelen kleven. De gemeente wil wel gaan onderzoeken of het aantal zogenaamde shop & go-parkeerplaatsen – waar een half uur gratis geparkeerd mag worden – kan worden uitgebreid. Uit het onderzoek kwam verder naar voren dat er in Oldenzaal voldoende parkeerplaatsen zijn voor zowel fiets als auto, maar dat de verdeling van het blik en de tweewielers over deze plekken beter kan.
Zo is met name op de Ganzenmarkt (voor het stadhuis) en in de Vestingstraat de parkeerdruk groot, terwijl er in de parkeergarage onder winkelcentrum De Driehoek juist veel ‘restcapaciteit’ is. Probleem hierbij is echter dat de gemeente hier nauwelijks of geen invloed op heeft, omdat deze parkeergarage particulier eigendom is. Zo zouden abonnementen voor de parkeergarage een alternatief kunnen zijn voor parkeervergunningen op straat, maar deze abonnementen worden door de eigenaar niet meer verstrekt…
Overigens is de ruimte voor de gemeente om iets aan een betere verdeling van de parkeerdruk te doen in z’n algemeenheid beperkt. Veel meer dan het aankondigen van ‘betere parkeerverwijzingen en communicatie (fysiek en digitaal)’ in 2025 zit er niet in. Daarnaast blijft er de opgave voor de gemeente om alternatieven te vinden voor het grote aantal vergunninghouders dat op de Ganzenmarkt en in de Vestingstraat parkeert. Zij houden plekken voor bezoekers bezet. En dan moet er ook nog een oplossing worden gevonden voor de 200 parkeerplekken die worden opgeheven bij de aanleg van het Singelpark.
Onder de naam Stadsnoabers werken de Stichting Ondernemersfonds Binnenstad Oldenzaal (SOBO), Oldenzaal Promotie, cultuur, horeca, vastgoed en de gemeente Oldenzaal samen aan een aantrekkelijke binnenstad. Een van de prioriteiten in het actieplan is het verbeteren van het parkeren in de binnenstad.
Daarom hebben de Stadsnoaber een onderzoek laten uitvoeren en op basis hiervan een advies afgegeven aan het college. De gemeente Oldenzaal werkt het advies nu uit in een nieuw parkeerbeleid.
In het onderzoek zijn ook de (parkeer)voorzieningen voor fietsers meegenomen.
Eén van de conclusies is, dat er op zich voldoende parkeerplaatsen zijn voor tweewielers in de binnenstad, maar te weinig op de Groote Markt, met name in de weekends. Het college stelt daarom voor meer fietsparkeerplaatsen te realiseren rond dit horecaplein en daarnaast nog 1 of 2 extra bewaakte fietsenstallingen aan te leggen op strategische plekken op de invalswegen naar de binnenstad. Verder zouden de zogenaamde ‘fietsnietjes’ beter verdeeld moeten worden over de binnenstad.
Hoewel het gemeentebestuur er dus niet aan wil, blijven de Stadsnoabers streven naar meer gratis parkeren. Bij wijze van ‘handreiking’ stelt het college nu voor om te onderzoeken of het aantal shop & go plaatsen kan worden uitgebreid en bovendien de duur van het gratis parkeren daar kan worden verlengd van een half uur naar een uur. De Stadsnoabers willen dit mogelijk maken door het reguliere parkeertarief te verhogen. Het college wil hier echter nog niet in meegaan omdat de (financiële) consequenties van deze maatregel niet duidelijk zijn.