Geen asfalt maar een rijbaan van kasseien op 30km/uur wegen. “Zoals in Zwitserland. Dan haal je het als automobilist wel uit je hoofd om harder te rijden”, aldus een bezoeker van de inloopavond in het Wierdens gemeentehuis over het nieuwe Mobiliteitsplan. Inzetten van mobiele flitspalen op deze wegen en die van 60km/uur, werd eveneens geopperd. Beleidsadviseur Maarten Minkjan hield het voorlopig toch maar bij andere snelheidsremmende maatregelen, waaronder het versmallen van rijbanen en het aanleggen van veel, heel veel, brede rode fietspaden.
Uitgangspunt bij het Mobiliteitsplan 2024-2030 is dat de gemeente kiest voor een preventieve aanpak, in plaats van een reactieve, afwachtende, aanpak. “Het beleid richt zich meer op het voorkomen van risico’s. We hebben onder andere gekeken waar voetgangers oversteken, naar schoolomgevingen en naar wegen waarvan én landbouwverkeer én fietsers gebruik maken”, aldus Minkjan. Al deze knelpunten werden vastgelegd. Een aantal hiervan scoorden hoog en worden als eerste aangepakt. Locaties als de Van Kregtentunnel in Wierden, zowel noord- als zuidkant, en de Dorpsstraat, Reggestraat en Bornebroekseweg in Enter.
De gemeente zet in op de fiets als het belangrijkste voertuig binnen de bebouwde kom. Meer wegen worden ingericht als 30km/uur wegen en er moeten hoogwaardige fietsparkeervoorzieningen komen bij onder andere winkels en sportvoorzieningen. De gemeente wil zoveel mogelijk fietsoversteeklocaties realiseren die minimaal vijf meter uit de buurt van een rotonde liggen.
Brede rode fietsstroken moeten, onder ander op 60km/uur wegen, voor meer veiligheid voor fietsers zorgen en de snelheid van het autoverkeer minderen. “Fietsers kunnen met z’n tweeën naast elkaar fietsen op deze stroken”, geeft Minkjan aan. Verwacht wordt dat de automobilist, als er een tegenligger inzicht komt, de voet van het gas haalt en achter deze fietsers blijft. Of dat in de praktijk ook zo werkt, daarover hebben een paar toehoorders hun twijfels. Zij geven aan op hun fiets nogal eens gesneden te worden door automobilisten die, bij nadering van een tegenligger, juist snel even voorbij willen. Minkjan benadrukt dat op deze wegen ook andere snelheidsremmende maatregelen komen.
Het kruispunt Dahliastraat – Appelhofstraat – Dikkensweg wordt als eerste aangepakt. “Het is een onoverzichtelijk kruispunt”, aldus Minkjan.
Daarna volgen projecten op de Enterweg/Wierdenseweg, Bekkenhaarsweg en Goorseweg na het viaduct. Deze wegen worden fietsveilig ingericht met brede rode fietsstroken en er komen snelheidsremmende maatregelen. De gemeente wil de wegen die op de planning staan als 60km/uur weg in 2025 daarvoor inrichten.
De komende twee jaar staan onder andere ook aanpassingen aan de rotonde bij de Van Kregtentunnel op de planning. Aan de zuidzijde komen vrijliggende fietspaden en er komen aanpassingen aan de rotonde/het kruispunt aan de noordzijde van de tunnel. Aan de Nijverheidsstraat wordt een voetpad gerealiseerd.
De fietsvoorzieningen aan de Nijverdalsestraat tussen rotonde en N35 en tussen rotonde en spoor worden verbeterd. Fietspaden buiten de bebouwde kom worden verbreed, fietsoversteken worden verder van de rotonde af aangelegd en in de bebouwde kom wordt de straat ingericht voor 30 km/uur.
De fietsoversteken bij de rotonde Rijssenseweg – De Bleek en kruispunt Rijssenseweg – Achteresweg worden aangepakt.
Ook de Hexelseweg krijgt een make-over, inclusief brede rode fietspaden en versmalling van de rijbaan.
De gemeente wil daarnaast meer wegen inrichten als 30km/uur wegen, zoals op een deel van de Rijssenseweg en een deel van de Bornerbroekseweg in Enter. Maatregelen moeten ook het sluipverkeer weren uit de bouwde kom, met name in Enter. Een parkeervisie voor zowel Wierden als Enter wordt nog ontwikkeld.
Minkjan: “Er wordt ook nagedacht over het realiseren van Hubs; mensen kunnen hier overstappen op een deelfiets of deelauto. Het zijn allemaal ontwikkelingen waar we ons bewust van moeten zijn.”
Voorafgaand aan elk project dat aangepakt wordt, wil de gemeente buurtbewoners betrekken.
Meer informatie over het mobiliteitsplan en de geplande projecten is te vinden op www.wierden.nl/mobiliteitsplan.