Verkeer
Stuur appje
Zoek

Hengeloërs over mogelijke komst straaljagers naar Twente: 'We moeten niet naïef zijn'

Straaljagers terug naar vliegveld Twente? Het behoort tot de mogelijkheden. Defensie wil meer ruimte om te oefenen nu de veiligheidssituatie in Europa is verslechterd. Mochten de straaljagers er komen, dan zullen Hengeloërs dat merken. De stad ligt namelijk pal voor de aanvliegroute van het vliegveld. In de 1Twente-talkshow Hengeloos Peil gingen twee Hengeloërs met elkaar in discussie over het onderwerp.

De mogelijke terugkeer van straaljagers naar vliegveld Twente roept uiteenlopende reacties op in de regio. Voorstanders wijzen op de noodzaak van een sterke verdediging in een tijd van geopolitieke spanningen. Tegenstanders, verenigd in actiegroepen zoals Sterk Twents Tegengeluid, maken zich vooral zorgen over de geluidsoverlast en de impact op het leefklimaat.

Dienstplicht

Hengeloër Jack Rouw is 84 jaar oud en heeft een deel van zijn dienstplicht op vliegbasis Twenthe gedaan. Daar was hij centralist bij de telefooncentrale. Volgens Rouw moet Nederland wakker worden geschud en is het nu eenmaal nodig dat Twente ook een steentje bijdraagt aan de verdediging van Nederland. “We hebben een afschrikking nodig en daar helpen de straaljagers bij.”

icon_main_info_white_glyph

Wat is de situatie?

Het Ministerie van Defensie zoekt meer ruimte voor activiteiten. In het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie (NRPD) doet Defensie onderzoek naar locaties voor uitbreiding van de activiteiten. In Twente wordt gekeken naar het gebruik van vliegveld Twente voor F-35-straaljagers en een eventuele onverharde landingsbaan, waar transportvliegtuigen kunnen landen. Rossum is in beeld voor de komst van een complex voor de opslag van munitie. Permanente stationering van vrachtdrones op vliegveld Twente is door Defensie al van tafel geveegd.

Meer vliegbewegingen

De inloopavond die Defensie enkele weken geleden verzorgde, werd druk bezocht. De luchtmacht is op zoek naar ruimte om het aantal vliegbewegingen in Nederland uit te breiden met 2.300 zogenaamde sorties per jaar. Een sortie is een missie of trainingsvlucht, inclusief opstijgen en landen, van één toestel.

“Een F-35 maakt vier keer zoveel lawaai dan een F-16. Het zijn erg lage tonen die dieper doordringen.”

Bij veel Twentenaren speelt er angst voor de geluidsoverlast van de F-35. “Een F-35 maakt vier keer zoveel lawaai dan een F-16. Het zijn erg lage tonen, die diep doordringen”, zegt William van den Heuvel, die betrokken is bij stichting Sterk Twents Tegengeluid. Deze brede actiegroep verzet zich tegen de mogelijke komst van de straaljagers. “De bestaande geluidsisolatie van woningen in de omgeving is daar niet op berekend.”

Actiegroep

De actiegroep kent veel verschillende deelnemers; omwonenden, boeren, Landschap Overijssel en landbouworganisatie LTO tot de vredesactivisten van Enschede voor Vrede. “Het is een brede club met allerlei verschillende argumenten, waarom ze tegen de komst van straaljagers zijn, maar onze actiegroep richt zich vooral op de geluidsoverlast.”

Woningbouw

Een van de genoemde argumenten heeft te maken met woningbouw. In oktober schreven de Twentse mobiliteitswethouders, waaronder de Hengelose wethouder Hanneke Steen, een brief aan staatssecretaris Tuinman over de effecten die straaljagers mogelijk hebben op de stedelijke ontwikkeling van Twente.

Lees verder onder de afbeelding.


Foto f16 vliegbasis twenthe 1990 Collectie NIMH
Wordt het weer zoals vroeger? Een F16 stijgt in 1990 op vanaf Vliegbasis Twenthe.
Beeld: Collectie: NIMH

Voor steden als Oldenzaal en Hengelo zal de mogelijke komst van straaljagers gepaard kunnen gaan met geluidsoverlast. De Hengelose wijken Groot-Driene en Klein-Driene liggen onder de aanvliegroute van de landingsbaan. Ook bewoners van de Hasseler Es zullen de F-35’s opmerken.

“Ik zie die straaljagers ook liever niet komen, maar we hebben geen andere keus. De wereld staat in brand.”

Rouw is een realist, zegt-ie: “Ik zie die straaljagers ook liever niet komen, maar we hebben geen andere keus. De wereld staat in brand, we kunnen niet de andere kant opkijken.” Volgens Rouw ligt de infrastructuur er nu eenmaal. De start- en landingsbaan op Twente is drie kilometer lang, dezelfde lengte als de start- en landingsbanen op de huidige straaljagervliegbases in Volkel en Leeuwarden.

1940

Rouw is geboren in 1940, aan het begin van de Tweede Wereldoorlog. Hij ziet gelijkenissen met de houding van Nederland net voor de Duitse inval. “We zijn op dit moment niet voorbereid.” De houding van de tegenstanders vindt Rouw naïef. "Het argument dat het geluid een negatief effect zal hebben op dieren? Een raket houdt daar echt geen rekening mee. Als zij er één afschieten, dan zijn wij ook gewoon aan de beurt.”

Duidelijkheid in december

Hoe het afloopt en of Twente daadwerkelijk weer gebruikt gaat worden door straaljagers, wordt later bekend. Ergens deze maand komt Defensie met een verklaring of de stationering of het gebruik van vliegveld Twente verder wordt onderzocht of niet.

Foto f35 protestbord 2 1twente
Een actiebord van actiegroep Sterk Twents Tegengeluid nabij de Bergweg in Lonneker.
Beeld: 1Twente
Heb je een nieuwstip of nieuwe informatie?
Tip onze redactie via mail of telefoon. Deze vind je op onze contactpagina.