De fiets staat in de gemeente Losser op nummer één; dan de verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers. Daarnaast moet elk dorp verbonden worden door middel van publieke mobiliteit. Het zijn 3 van de 6 uitgangspunten, waarover burgemeester en wethouders het gesprek aangaan met de gemeenteraad, om zo te komen tot het mobiliteitsbeleid voor de komende 10 jaar.
De gemeente Losser stelt het mobiliteitsbeleid op over mobiliteit, verkeersveiligheid en bereikbaarheid in de gemeente Losser. Vooraf heeft de gemeente daarover haar oor te luisteren gelegd bij inwoners, ondernemers, organisaties en verenigingen, waaronder de Fietsersbond, VVN, hulpdiensten, LTO, de provincie, dorpsbelangen, buurgemeenten.
“We hebben gevraagd wat zij als knelpunten zien bij verkeer, vervoer en mobiliteit, en breder: het verblijf in de openbare ruimte”, zegt wethouder Jan Engels. Daarnaast werd gekeken naar de ongevallencijfers, de verkeersintensiteit en de snelheden op de gemeentelijke wegen.
Engels: “Op basis van al deze gegevens zijn we tot 6 uitgangspunten gekomen, die als kader voor het nieuwe Mobiliteitsplan moeten dienen.” De uitgangspunten zijn: de fiets op de eerste plaats, verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers is topprioriteit, elk dorp is verbonden door publieke mobiliteit, groene en wandelvriendelijke centra zonder doorgaand autoverkeer, ruimte voor natuur in verband met het veranderende klimaat, en een openbare ruimte die toegankelijk is voor iedereen.
Publieke mobiliteit is elke aan het publiek beschikbare vorm van vervoer. Vervoer waarvoor reizigers niet een eigen vervoermiddel kunnen of willen gebruiken. Te denken valt aan treinen, bussen en buurtbussen, maar ook aan deelfietsen en deelauto's. Publieke mobiliteit biedt reizigers een aantrekkelijk en verantwoord alternatief om zich te verplaatsen.
Engels: “De fiets eerst kwam heel nadrukkelijk naar voren vanuit de inwoners. Ook publieke mobiliteit is belangrijk, want hoe kom je elders, als jezelf geen auto hebt? Als de raad met deze 6 mobiliteitsprincipes instemt, kunnen we op basis daarvan tot een mobiliteitsbeleid komen voor de komende 10 jaar.”
De vragenlijst werd door 521 personen ingevuld. In totaal werden 767 locaties aangewezen waar inwoners vonden dat het beter kan wat verkeer en veiligheid betreft. Over het algemeen viel in de Lutte op dat vooral de oversteek via de Dorpsstraat over de N735 als verkeersonveilig wordt ervaren.
In Losser ging het merendeel van de reacties over verkeersveiligheid op kruispunten in en rond het centrum. Ook viel het op dat over de Gronausestraat diverse reacties binnenkwamen over onder andere verkeersveiligheid en oversteekbaarheid. Daarnaast werd parkeren in het centrum meermaals benoemd als knelpunt.
In Overdinkel lag de nadruk van de reacties op de Hoofdstraat, waar volgens de deelnemers aan de enquête hard wordt gereden, parkeerhinder wordt ervaren en de inrichting gedateerd is.
Vanuit Beuningen zijn diverse reacties binnengekomen over de ontbrekende vrij liggende fietsvoorziening langs de Oude Dijk richting Denekamp. En in Glane lag de nadruk op de ontsluiting op het openbaar vervoer.
Het college is voor standaard een snelheid van 30km/uur in de bebouwde kom. Alle 30km/uur zones worden zoveel mogelijk uitgevoerd met klinkerverharding. Er zijn relatief veel onverharde paden in de gemeente en dat aantal wil het college waar mogelijk verder uitbreiden.
In de gemeente Losser neemt naar verwachting de komende jaren de vergrijzing toe. Het college wil, vanwege dat gegeven, de komende jaren de openbare ruimte nog inclusiever inrichten met extra aandacht voor toegankelijkheid. Een openbare ruimte die voor iedereen toegankelijk is, met aandacht voor obstakelvrije routes, voldoende zitplekken en veilige oversteekplaatsen.